Etusivu
Tiimi
Autot
Kilpailukalenteri
Kisatarinat ja -kuvat
Galleria
Videot
Muu kalusto
Yhteistyökumppanit

Ikaalisten kylpyläralli 5.5.2018

Vaativilla Pirkanmaalaisilla ralliteillä ajettiin täysimittainen rallikilpailu ensimmäistä kertaa sitten 1993 jälkeen. 7 erikoiskoetta, 65 erikoiskoe kilometriä oli tarjolla huimistelua puitten välissä soraa ja savea lennättäen. Savea oli paikoin runsaastikin ilmassa, olihan koko Pirkanmaalla pahin kelirikko kahteenkymmeneen vuoteen. Se oli synkkä ja myrskyinen yö, kun Oriveden tummista metsistä kaksi alkukantaista moottoriurheiluhörhöä päättivät lähteä mukaan kilvoitteluun Mustangeilla mittelemään voimiaan ja taitojaan kyseisissä turnajaisissa. Legendaariset Kevytrahti Mustang sekä Pony Express Mustang sorvasivat sarvikypärät päähän ja lähtivät Ikaalisiin tekemään uusia kokemuksia. Tosin ainahan muuttujia matkaan mahtuu. Pony Expressin vesipumppu ryhtyi hikoilemaan nestettä perjantai-iltana. Vaihtolaitetta ei ollut, joten tällä piti pärjätä. Kevytrahdilla T5-vaihteiston peräblugi ei meinannut pysyä paikoillaan, vuotaen öljyä pihalle. Kälviäläisellä purkkapatentilla lähdettiin etenemään.

Viimeisimmän rypistyksen jälkeen ansaitut vauriot oli nyt ehjätty ja molemmilla oli vahvana tavoitteena maaliin pääsy. Mitä nyt saattoi vähän keskinäistä kilvoittelua esiintyä, sen ratkaisisi ensimmäisen erikoiskokeen aika, kuinka raa’aksi homma etenisi. Mikko oli modannut autonsa pakoputken siihen kuntoon että enää ei tarvitsisi arvuutella mikä sieltä mutkan takaa on tulossa. Vaikka Pony oli EK1:llä kilometrin päässä lähdöstä, kun Mikko irtosi viivasta, rupesi viereisten puiden oksilta tipahdella pikkulintuja, ja kilpurin ikkunat resonoida horisontin hämärtyessä.

Viimein tuli Ponilla aika aloittaa Kevytrahdin takaa-ajo. Vähän matkan päästä tuli vastaan kessun merkein merkitty vasen, johon sopivasti koppaa vinoon heittäessä huomattiinkin paikalla olevan yleisöä runsaasti, ja jälleen ulkokurvissa. Yhdet luistojäljet menivät ulkolaitoja pitkin, siispä niitä seuraamaan. Sai taas yleisö fyysistä kontaktia rallikilpailuun takarenkaiden poistaessa irtosoraa tien pinnasta. Myöhemmin selvisi, että oltiin seurattu Mikon jälkiä. Bon apetit sinne ulkokurviin. Kesän ensimmäinen lämminpäivä oli tosiasia, ja soijaa pukkasi ihan kuin oltaisiin urheilutapahtumassa. Kieli liimautui kitalakeen eikä enää nähnyt eteenpäin hien valuessa silmiin. Kaasupedaalin asentoon tapahtumalla ei ollut vaikutusta, koska siellä hiki ei sumentanut reittiä. Tällä välin Mikko nauttii ajamisesta täysin keski-ikäisen miehen rinnoin. Tie on leveää, kovaa ja auto suorastaan pyytää saada lisää leipää. Nyt on menemisen meininki. Nyt on kaikki mielipaha karissut mielestä mitä sekundäärisen talven tarjoilemat vastoinkäymiset olivat aiheuttaneet. Suupielet korvissa, kitalaki nestettä huutaen, oikean nilkan unohtaessa mitä alkuun oli sovittu, ryhtyy Mustang palauttelemaan miehistöä takaisin maan pinnalle. Vaihteisto ryhtyy kiukuttelemaan, lopettaen viimein kokonaan yhteistyön. Koska materiaali ei voi hävitä, rupeaa suupielien yliluonnollinen asento muuttumaan ovulaatiomaiseksi tatiksi otsaan. Pornografisoitunut ajaminen muuttui hetkessä antigliimaksiseksi auton työntämiseksi sivuun. Tämä akti oli ohi, vaihteiston öljyt poistuivat ennenaikaisesti.

Tattielimien liikakasvua on helppo jakaa myös kavereille. Takaa tulevalla Mustang miehistöllä ilmenee saman tien sienirihmaston aiheuttamat kasvustot otsassa havaitessaan raukeat kanssakilpailijat penkalla. Enää ei olisi ketään, ketä vastaan ajaa kilpaa. Viimeiset kolme kilometriä olivatkin sitten enemmän routaa kuin maantietä. Pony ajeli silmät sumeina pätkän maaliin, jossa oli aikaa juottaa janoista ponia. Miehistö ei tässä kohtaa ruvennut hyvää janoa vedellä pilaamaan.

Ek2 on perinteistä maalaistietä, maustettuna kunnollisilla routavaurioilla. Vastaan tulee ennakkokyltti ysikymppivasurista. Se havaitaan ja sadanmetrin päästä lähdetään kääntämään risteykseen missä onkin yllätäin roskalava keskellä tietä. Käännöstä tulikin notkeasti vastaheitto vasta vähän matkan päässä olevaan risteykseen. Sen verran keskittyminen herpaantui, että seuraava risteyskin uhkaa mennä pitkäksi. Maalissa Ponylla on jo todella jano, eikä meillä ole janoiselle mitään tarjottavaa. Päätetään juottaa polle ohi virtaavasta joesta, onhan vielä yksi pätkä ajettavana ennen huoltoa. Sammakonkutua ja ruoholla maustettua ruskeaa nestettä ponille juottaessa tulee väkisinkin mieleen kohta majasteettisessa asennossa poseeraava ripuloiva hevonen. Kilpailun maalilava voisi tässä kohtaa sijaita vaikka kuussa, sen verran kaukaiselta sen saavuttaminen tuntuu.

Ek3 lähtee aivan kerholle tutun lentokentän kupeesta. Tie on todella Mustangille sopivaa ja nyt saa tyrkätä pitkiä pätkiä vitosvaihteella. Kaverit ovat varoitelleet jostain loppupään ladonkulmasta. Vastaan tulee lato, minkä edessä on tie jarrutettu perunapelloksi. Tämän sen täytyy olla. Hallitussa latikaisessa mutkaan ja paikalla väkeä kuin ämpärijonossa. Nyt ei kerkiä tuttuja morjenstella, meillä on jano. Maltilla pätkä maaliin, onhan seuraavana huolto ja janon sammuttelua.

Huollossa tyhjenee vichypullo ennätysaikaan, samoin poni huokaa saatuaan kirkasta vettä kitusiinsa. Seuraavalla pätkällä päätetään juottaa ponia jo lähdössä. Nyt häviää jo reilusti nestettä, vesipumppu on antautumassa lopullisesti. Lennokasta tietä, vauhtia saa pitää yllä kokoajan. Ainoa haitta on kun joka kerta kun Mustangin pohja ottaa urissa kiinni maahan, veto loppuu. Urien yli mennään siis ilman vetoa ja poni rupeaa toimimaan heti spoorista irtautuessaan. Maalissa lämmöt huitelevat punaisella, kuin reeperpanilla sunnuntaisin. Nyt on ponia käsiteltävä silkkihansikkain, tai kiukuttelu alkaa saman tien.

Ek5 alussa taas häviää jäähdyttäjän sisuksiin huomattava määrä nestettä kuin Oktober Festin ensikertalaisen ääntä kohti. Pitääkö olla huolissaan, ja ajella jäljellä olevat kilometrit hissuksiin. Vastaus löytyi lähtövalojen antaessa poistumisluvan. Oikea nilkka rintapellissä vaihdekaaviota läpi käyden, Mustangin takavalot poistuvat horisonttiin, takarenkaiden kaivaessa kahta uraa uusien perunoiden istutuksia varten. Sammumisvaivaa täälläkin potien kohtaamme viimeisen ison routapatin lähellä maalia, johon osuminen sammuttaa lopullisesti laitteet. Mikään ei enää auta, poni on kuollut. Soitto huoltoon ja kolmiota tielle viritellessä ei tule mieleen että olisipa rahkaa.

Juuso & Ellu rientävät apuun ja leuka rinnassa matka kohti kotitallia saa alkaa. Kevytrahti Motorsport oli saanut Kiramilta sponsorina kylpytynnyrin, jonka sai omakseen ostamalla arvan. Pony Express osti arvan jossa itse sai päättää numeron. Ostettiin No:5. Voittoarpa oli sitten No:6. Kotitallissa vaurioita ihmetellessä osui silmiin jo vuosia hyllyssä ollut ehjä vesipumppu…