Etusivu
Tiimi
Autot
Kilpailukalenteri
Kisatarinat ja -kuvat
Galleria
Videot
Muu kalusto
Yhteistyökumppanit

Jukojärvi Miniralli 28.6.2014

Rallimiehet Ry järjesti Keuruulla kahden erikoiskokeen harrasterallin, Neste Rallysta tutulla pätkällä, Jukojärvellä. Sen toisen matkustajan penkkiä lähti lämmittämään teamin luottokorinoikaisija Kimmo Mattila. Hänellä edellisestä rallikilpailusta on vierähtänyt parivuosikymmentä vuotta ja repsikan paikalla tässä poksautettiin rallineitsyys.

Ilmoittautumisen jälkeen järjestäjä latasi nettiin katseltavaksi kuvauksen ajettavista pätkistä. Varmasti hyvä konsti vähentää ylimääräistä liikennöintiä pätkillä. Itse katseltiin se pari kertaa, jotta muutama paha paikka jäisi edes jotenkin mieleen.

Kilpailupaikalla varikkolla näki paljon sellaista kalustoa, mitä ei enää "virallisissa" kisoissa näe. Monta kilpuria oli kaivettu pahnoista esiin ja talutettu viivalle. Mukana oli myös pari dieselautoa ja muutama sprint- kilpuri. Hienoja kilpureita kaiken kaikkiaan.

Ensimmäiselle erikoiskokeelle oli siirtymää varikolta vain puolikilometriä. Lähtöviivalle tultaessa kartturi kyseenalaisti aikomukseni lähteä liikkeelle kakkosvaihteella. Olihan kuitenkin kyseessä vain vakiomoottorinen auto. Lähtövalojen annettua lupa huuhdella imuputkistoa oikeata nilkkaa oikaisemalla, ampaistiin liikkeelle puolella kaasulla, kunnes 1400 kiloa Amerikkalaista laatumalmia oli saatu liikkumaan telluksen pinnalla, oli aika tehdä kaasupedaalin tuttavuutta rintapellin kanssa. Kolmonen sisään, ei löydy pitoja. Nelonen, eteneminen rauhoittuu ja täys yli nypyn jälkeen on aika sovittaa vitonen sisään. Enää ei jaksa sutia. Edellisestä sorarypistyksestä on kerinnyt kulumaan vuosi aikaa ja sen kyllä huomaa arkuudessa tuoda autoa mutkaan ja rentous on tiessään. Ensimmäinen takapiikki risteys vasemmalle aiheuttaa voimakkaan jarrutuksen, jonka jälkeen sekundääristen mietteiden saattelemana survotaan kaasu uudestaan pohjaan, jotta yleensä päästään risteykseen asti. Seuraavalla huomiomerkillä vierestä kuuluu pelkkää mutinaa, johon välitön palaute kuljettajan paikalta: MÄÄENKUULE!!! Seuraavat kilometrit mentiin 4-5 vaihteella, pari kertaa vierestä kuului selkeä nuotti: JIHUU!!

Seuraava risteys vasemmalle oli peloteltu varikolla liukkaaksi ja väittivät tulevan silmille. Menin sitten uskomaan ja ennakkomerkillä jarrut pohjaan sillä seurauksella, että taas saa painaa kaasua, kun vauhti uhkaa loppua kesken. Loppupätkä olikin pientä tietä, mutta silti pystyi pitämään vauhtia yllä ihan reippaasti. Maalissa miehistöllä oli eriävät mielipiteet mitä äsken oli tapahtunut. Kartturin hihkuessa, kuljettaja muistelee metsäugrilaisia voimasanoja.

Toiselle 8 km erikoiskokeelle päästiin lähtemään lähes tutulle tielle, ajettiinhan äskeinen pätkä uudestaan mutta vain eripäin. Pätkälle lähtöä jouduttiin odottelemaan reitillä olleen hevosmiesten poissaaton takia. Lähtö oli jyrkkään ylämäkeen joten kaasun käyttö piti ottaa rauhallisesti. Pikkutie huimisteltiin ilman suurempia tilanteita, mitä nyt kerran keula uhkasi karata pehmeälle. Isotien osuus meni niin nopeasti, että viimeinen takapiikki risteys tuntui tulevan vastaan ennen aikojaan. Maalin jälkeen olikin jo voittajaviilis, vaikka tuloksilla mitään väliä ollutkaan.

Tulokset mitätöitiin meidän luokan osalta, koska meidän takaa lähtenyt autokunta oli suorittanut metsän parturointia Volvo-merkkisellä moottorisahalla siihen malliin, että kilpailu keskeytettiin ja viranomaisapua tarvittiin pätkän varressa. Vakavimmilta henkilövahingoilta säästyttiin, mutta voidaan todeta Volvon soveltuvan äärimmäisen huonosti metsätalouden hoitamiseen.

Hauskaa oli taas koko rahalla, eikä malta odottaa koska pääsee seuraavan kerran lennättämään soraa Mustangilla.