Etusivu
Tiimi
Autot
Kilpailukalenteri
Kisatarinat ja -kuvat
Galleria
Videot
Muu kalusto
Yhteistyökumppanit

Jukojärvi Miniralli 13.6.2015

Toisen kerran Keuruulla järjestetty soranlennätysharrastuskilvoittelu keräsi 80 eritasoista ratinpyörittäjää samalle pellolle potkimaan sorapyöriä sulassa sovussa. Mukaan oli lähtenyt toistakymmentä vuotta sitten lopettaneita kuskeja, ensikertalaisia, tulevia motorsport ammattilaisia kuin muuten vain vauhdista pitäviä kuljettajia. Reitti oli mitä mainiointa suomalaista soraränniä korkeuseroineen ja muuttuvine luonteineen. Enemmänkin kuljettajia olisi ollut tulossa ajamaan, mutta MM-rallin yhteydessä ajettavan kyläkisan järjestäjä oli heristänyt paheksuvasti etusormea ja kieltänyt kilpailuun osallistujia lähtemästä tänne salaharjoittelun nojalla. Mitään salaista ollut, julkista toimintaa kaikki tyyni...

Jätämme kuitenkin politikoinnin niille jotka sen paremmin taitavat ja teemme sitä mitä parhaiten osaamme, hauskuutamme itseämme lyömällä petaalin lattiaan. Kartanlukijaksi ei hirveästi halukkaita löytynyt, vaikka ajoissa sellaista naamakirjassa kyseltiin ja sähköposteilla lähestyttiin kolmea suurinta alan lehtijulkaisua jossa etsittiin uskaliasta toimittajaa toiseksi matkustajaksi. Lopuksi kartturin pestiin määrättiin vähemmän vastahakoinen moottoriurheilu matkaaja Timo Nikkilä. Olihan hänellä jo aikaisempaa kartturointikokemusta mm. tonnisesta Angliasta. Timon mukana tulikin repullinen kameroita auton sisään, joten yksikään törttöily ei jäisi tallentamatta.

Pienen anelun jälkeen järjestäjä pyysi meitä suorittamaan etuautohommia kisaan. Numeroksi lankesi 000, joka tarkoitti ensimmäisenä lähteä piirtelemään ajolinjoja muille reitille lähtijöille. Etuautojen oikeuksiin kuului saada tutustua reittiin ennen kilpailua siviiliautolla. Timpan Mondeolla köröttelemään reitti lävitse jonka jälkeen olikin helppo todeta pätkän olevan pirun mutkaista tietä mistä ei tulisi muistamaan ensimmäistä mutkaa pidemmälle mitään. Siispä numerot kylkiin ja ajoissa lähtöpaikalle odottamaan lähtölupaa, olihan omin silmin näkijähavainto paikalla olevasta makkarakojusta. Rallimakkaraa oli saatava! Mustangin valvontakamera laitteisto käyntiin ja kesäterveisten jälkeen keula lähtöviivalle mistä lähettäjä ilmoittaa lähdön koittavan öpaut 8 sekunnin kuluttua. Mustang lähtee porautumaan isänmaahan, josta heti perään seuraavaa pykälää sisään moreenin siirtyessä lentoradalle. Yleisöä kävelee vielä reitillä ja tien pinta on pelkkää kuulalaakeria joten etenemistä hillitään voimakkaasti. Eteen tulevien lupaavalta näyttävien kireiden mutkien kohdalla "lipsahtaa" peräpää enemmän kuvaukselliseen asentoon, kuitenkin miehistön pettymykseksi yleisöä ei juurikaan reitin varresta löydy. Pätkän loppupäästä löytyi kaksi kertaa huomiolla tuplahyppyrit, joista ensimmäisiin otettiin vähän jarrulla pois, turhaan. Mustang ei edes keventänyt nypyillä. Vähän matkaa eteenpäin tuli toiset huomiohyppyrit vastaan, joista muistin aamukruisingilta tien jatkuvan suoraan. Suoran päässä häämötti hyppyrin nokka kohti taivasta, tälläisistä paikoista varmasti aikoinaan laukaistiin Sputnik maankiertoradalle. Täytyihän tämä Pirkkahallin kokoinen malmikasa saada edes vähän irti telluksesta eikä jarrupoljin ollut enää vaihtoehto. Veto pois notkossa, josta uudelleen vetoa kohti nyppylän kärkeä. Huipulle saavuttua ilmakehä oli huomattavasti ohentunut ja hengitys oli todella katkonaista havaittua mitä oli edessä. Itsesuojeluvaistolla oli tässä kohtaa ilmoitusluontoista asiaa: VIRHE! Yritys edetä edesmenneen Laika-koiran jalanjäljissä ei aivan onnistunut ja suoritimme hallitun laskeutumisen keula edellä maapallolle muutamia kymmeniä metrejä myöhemmin. Pikadiagnostiikan jälkeen autossa oli edelleen neljä pyörää alla, joten lappu lattiaan ja hihkuen katse seuraavaan mutkaan. Maaliin ei enää ollut pitkä matka ja moottorin lämmöt rupesivat olemaan sangen korkealla. Epäilys jäähdytinrikosta oli mielessä vahvana, vaikka höyryä ei mistään noussutkaan.

Huoltoparkkiin päästyä todettiin jäähdyttäjän muovipäädyn antautuneen hypyssä eikä varaosaa mukana ollut joten edessä keskeytys ja penkalle siirtyminen. Huoltohenkilöstö pakattiin autoon kera Mäkelän Markon 10v. pojanklopin ja siirtyminen lähtöön, josta oli kolmisen kilometriä käveltävää hyville katselu paikoille. Olihan siinä mutkassa ulkoillut Novikovikin aikoinaan WRC kalustolla. Nyt paikalta löytyi diesel Golf raatona penkalta, pyöräytettyään horisontin ympäri. Vähän toistakymmentä kilpuria kerkisi tulla ennen toimintaa. Esiintyjä oli Mäkelä pösöllä liian ahnaalla sisälinjalla osuma kiveen josta kelkkana ulkopuolen penkkaan ja kyljelleen. Keskeytys oli tosiasia renkaiden käännyttyä auton alle. Ilmeet oli Markolla kohdallaan tajuttuaan oman poikansa nostotalkoissa auton kimpussa.

Kisan jälkeen pakattiin raadot kärrylle ja leuka rinnassa voitelemaan sotahaavoja perinteiseen Hirsilän rallisaunaan, jossa soraa lapioitiin myöhään yöhön. Vaan mitenkäs ne kuvat hyppyriltä? Paikalla oli kyllä kuvaaja, mutta ei tietenkään kamerat päällä meidän kohdalla! Paikalla olleilta katsojilta saadun vahvistuksen mukaan Mustang hyppäsi pisimmälle kuin kukaan muu kilpailussa!