Etusivu
Tiimi
Autot
Kilpailukalenteri
Kisatarinat ja -kuvat
Galleria
Videot
Muu kalusto
Yhteistyökumppanit

Kaanaan harrastedrifting päivä 2.6.2018

Harrastedrifting kausi jatkui kesäkuun alussa Kaanaassa. Harmittavasti samalle päivälle oli monen kalenteriin merkitty lasten koulujen päättäjäiset, joka selvästi verotti niin kuljettajia, kuin katsojiakin paikanpäältä. Mukaan rengas savustamoon oli ilmoittautunut Mika Saksa 2008 Mustangilla, kunhan ensin suoriutuu edellä mainituista velvollisuuksista. Olihan sinne lähdettävä mukaan myös Pony express Mustangillakin pitämään rakkaan automallin lippua korkealla.

Orivedeltä lähtiessä auton pakkaus trailerille oli jälleen kuin kapuloita kynsien alle. Pakoputket tahtoivat tarrata kärryyn kiinni kuin punkki koiran turpaan. Tiedettiin siis myös purun olevan perillä yksi iloinen motorsport tapahtuma. Kari oli tullut sopivasti paikalle valokuvaamaan. Mustangin renkaiden alle lankkuja sovitellessa se on kiinni kärryssä kuin alko jouluna, eikä auta vaikka kuinka riuhtoo, ei ovet avaudu edes basistille. Kari päätti hypätä trailerille ja nostaa lokarinkaaresta. Samalla kun kuului huuto -PERUUTA- nousi kytkin kabiinissa ja takarenkaat tekivät sen mitä osasivat kun käsky kävi. Irtosihan se lopulta, samalla käskyläisten jyrätessä tietään kärryllä taaksepäin väistämättä mitään. Jyrän alle jäi nostoväen buutsin kärki, palautuen kuitenkin muotoonsa renkaan mennessä yli. Buutsin sisältö ei ollut yhtä palautumiskykyinen ja kipukynnys ilmeisesti ylitettiin, koska kiroilukin oli pelkkää pihinää.

Bootsi lähti jalasta kuin Urkainalainen stinger ohjus, sukan hakiessa punertavaa sävyä, uhri ilmoittaa olevan hiukan heikohkon olon istuessaan huoltoauton takapenkillä. Muilla oli refleksit kunnossa kuin poholaaseella siepparilla ja saatiin koppi kohti maapalloa syöksyvästä kuvaajasta. Pari kymmentä piiitkäää sekuntia myöhemmin silmät pyörivät kuin hedelmäpelissä, ja kehoitus käydä auton takapenkille pitkälleen menee odottavien viestien kansioon uudelleen elastoitumisen takia. Kuvaajan uudelleen käynnistys auttoi ja bitti saatiin kulkemaan oikeaan suuntaan. Vauriokorjaukseksi riitti tässä kohtaa ensiapulaukun sisältö, selvittiin isovarpaan kynnen irtoamisella. Pahemmassa tapauksessa olimme varautuneet jeesusteippin. Lääkäriin lähdölläkin uhkailtiin, mutta ei enää saatu kiinni hirviloikkaa penkalle konkkaavaa kuvaajaa.

Käytiin hakemassa tuntumaa rataan. Vuosia varastossa olleet takarenkaat huokaisivat kahden kierroksen jälkeen päästessään viimeiset henkoset valkoisena savuna taivaalle. Tiedä sitten olivatko uskovaista mallia kun siihen suuntaan savut poistuivat. Varikolla uutta rengasta alle ja kuljettajan lopetettua levitoiminen, päästiin seuraavilla muinaismuisto renkailla ottamaan kierrokset tappiin. Liukasta on kuin syksyn ensi liukkailla, mutta yrityksestä huolimatta ei saada savunmuodostusta aikaiseksi. Jälleen lähti yksi pari renkaita uunista ulos.

Mika oli saanut suvivirren hoilattua viimeiseen säkeistöön ja viimein päässyt kirmailemaan kesäiseen luononhelmaan tuoden mukanaan yleisön alaleuan pudottavaa ajamista tullessaan. Meillä taasen huomattiin tässä kohtaa huoltoauton vaihteiston vuotavan huomattavassa määrin edesmenneitä dinosauruksia pikipinnalle. Jotain oli sieltäkin antautunut ja taas talli illat tulevat venymään. Seuraava vastoinkäyminen tulikin yhden renkaanmutterin kulmien pyöristymisen johdosta olevan sen totaalisesti jumissa. Puolituntia jumppaa ja mutteri ymmärsi antaa periksi jääräpäisemmälleen, ja poistui paikalta samaan suuntaan kuin edellisen renkaan henki.

Odotus palkittiin, ja nyt päästiin ajamaan kahden Mustangin paridriftingiä. Tai näin me kuvittelimme. Mikan 470hp/700nm tuottaa rengas savua yliluonnollisia määriä! Ei meidän renkaisiin ole savua ladattuna kuin pieni tuhnu niihin verrattuna. Pääsuoralle tultaessa edessä on pelkkä valkoinen seinä ja luisu on katkaistava kun näkyvyys on nolla. Varikolla seuraavia takarenkaita alle ruuvaillessa päätettiin meidän olevan parempi ajaa edellä. Mikalla poksahti yksi vesipumpun tulpista irti, ja kevyen kenttäremontin jälkeen päästiin ajamaan viimeinen yhteisluisuttelu. Seuraavalle kerralle on varattava enemmän aikaa luisutteluun sekä pakettiautollinen renkaita uhrattavaksi drifting alttarille. Tämä on hauskinta, mitä voi mies tehdä housut jalassa!

Pony express edellä karkuun minkä kerkiää ja silti musta keula käy kurkkimassa vähän väliä rinnalla. Luisukulma ei riitä, tehot ei riitä, takaa tulevan mustan Mustangin moottorin äänet ylittävät punaisessa Mustangissa matkustavien omat auton äänet. Mikahan ajaa kohta meidän yli! Takarenkaista lentään pinnat mäkeen ja aika lopettaa tämäkin hauskan pito. Varikolle rullaillessa omat moottorin äänet ilmoittavat jälleen entuudestaan pitenevistä talli illoista. Ikävän kuuloinen kilinä moottorissa oli kuin kirsikka voileipäkakun päällä, ei sitä kukaan siihen kaipaa. Nyt on täysikäsi vikoja plakkarissa, joten aika suunnata takaisin kotiranchille vaihtamaan kulkupeliä ja ottamaan suunta kohti Botniaringia ja slalom FMOC slalom cup kautta. Mika päästää vielä loputkin 18” savun tuottajat tuskistaan, viimeisten yrittäessä pistää vastaan V8 tarjoilemaa niskalaukausta vastaan. Juuri ennen viimeisten henkosten kaikkoamista ne nappaavat Mustangin takapuskurin mukaansa kuolintrophyksi manan majoille. Gummi kuoli, puskuri haavoittui ja pystyy jatkamaan motorsport veteraanina myös jatko taistoissa.