Etusivu
Tiimi
Autot
Kilpailukalenteri
Kisatarinat ja -kuvat
Galleria
Videot
Muu kalusto
Yhteistyökumppanit

Future Cup Kerava 4.5.2013

Tulihan se kesä sieltä, vaikka vain kalenteritasolla. Varmin kesän merkki on kuitenkin alkanut asfalttisprint kausi Future cupin merkeissä. Mustangilla ilmoittauduttiin kiertämään koko sarja ihan vain jo pelkästään kokemuksenkin kannalta tulevia kausia ajatellen.

Autoon tilattiin hyvissä ajoin talvella tiheämpää perävälitystä isonveden takaa ja yllättäen tilauksen saapuminen venyi ja venyi kunnes paketti vihdoin saapui, oli sisältö jotain aivan muuta mitä oli tilattu. Nyt oli jo liian myöhäistä huudella uuden paketin perään, joten kauteen lähdettiin vanhalla 3.73 ruuvilla. Hakala Performancessa korvattiin takaa ylätukivarret toimivaksi todetulla torque armilla, ja samalla drifting käytössä olleet 700 lbs takajouset vaihdettiin 300 lbs paremman vetopidon toivossa. Testiä lähdettiin ajamaan suoraan nosturilta ja heti parinsadan metrin jälkeen todettiin polttoaineen loppuneen. Se siis toimii, joten ainetta tankkiin ja auto kärrylle, seuraavana päivänä suuntana Kerava.

Lauantaiaamusta 5.30 starttailtiin naapurien iloksi raskaat meridieselit tulille ja 7,3:n iloinen kolina sekoittuen pikkulintujen karjuntaan syöksyimme moottoritielle, joka oli kaikkea muuta kuin kuuma. Kisapaikalle löydettiin helposti, traileri parkkiin ja jonottamaan kisapaikalle kaoottisessa avohärdellissä. Teollisuushallin piha oli täynnä kilpureita ja huoltoautoja jumissa jonottamassa katsastukseen ja huoltoalueelle pääsyä. Ilmoittautuminen on kuulemma jossain edessäpäin, joten jätetään koko kalusto keskelle pihaa ja etsimään kilpailutoimistoa. Pöytä löytyi jonomuodostelman ansiosta josta kisanumeroiden kanssa takaisin sovittelemaan kalustoa kohti katsastusta. Leimalla tulikin autoon ensimmäinen korttimerkintä pääkaaren alapään pulttien puutteesta, tiedä sitten paljonko kyseiset pultit vaikuttavat turvallisuuteen kun putket ovat tinattu kiinni hitsarin ammattiraivolla, ja ovat varmasti Mustangin viimeiset tuhoutuvat osat. Motorsport raamattu on kuitenkin näin määräävä joten kiukuttelematta korjaamme sen.

Huoltopaikka löytyikin aivan parkkipaikan perältä, jossa ei kuulutukset jäänyt epäselviksi. Amyri seisoi 5 metrin päässä ja ääninappulat on käännetty sen verran kaakkoon että keskustelu voitiin unohtaa huoltopaikalla. Fillarin takarengas oli hyljännyt alapuolen ilmansa matkanvarrelle joten reittiin tutustuminen olisi ollut haastavaa ilman naapuri pilttuun auttavaa ilmanpaineletkua. Kiersin reitin kolme kertaa vain kuullakseni että olin joka kerta kiertänyt sen väärin! Yhdellä kierroksella järkkärit yrittivät myydä lippujakin tapahtumaan… Kuljettajakokouksessa viimein selvisi miten reitti olisi tarkoitus kiertää.

Ensimmäiselle kierrokselle lähtö viivästyi lanssitauon takia ja lähes tunnin myöhässä aikataulusta päästiin starttaamaan ensimmäiselle kiakalle. Lähtövaloissa punaiset syttyivät, nostin kierrokset kolmeen tonniin ja valot sammuivat, mutta niiden takana olevat eivät syttyneetkään. Oletin olevan minun vuoro kimpoilla eteenpäin joten vasenta jalkaa ylös lattiasta ja menoksi! Aivan hirveää säheltämistä, pumppailua ja jarrupolkimen käyttö on kuin suomen surkeimmista kuskeista. Ei voi olla enempää äijjä talviterässä, HäVETTää!! Ensimmäiseen pihankiertoon loppuu autosta veto kokonaan ja rullailen sivuun starttailemaan. Lähti käyntiin ja heti takaa tulleen kilpurin perään jalka lattiassa. Puoli kilsaa myöhemmin auto sammuu taas, nyt vaatii sen verran nappulatekniikkaa että käyntiin lähdön jälkeen ajelen sivuun synkein miettein.

Tauolla cruisailen yleisön kanssa possujunaa varikolle, jossa löydettiin mahdollisien vikojen aiheuttajaksi löystynyt akun napa, reikä jakajan kannessa ja sytkävirran suojakansi. Toiselle kierrokselle lähtövaloissa ei enää nukuttu vaan takarenkaat työskentelivät välittömästi valojen sammumisen jälkeen. Nyt sai jo vähän vauhtiakin pidettyä yllä, mutta paljon pitää vielä ranteita rasvata että voi sanoa ajavansa kilpaa. Autossa rengas piti hienosti ja alustamuutokset olivat menneet oikeaan suuntaan. Perävälitys oli totaalisen pitkä eikä kakkosen ja kolmosen välissä ollut vaihdetta vaikka kuinka yritti etsiä. Taas, puoli kilometriä ennen maalia auto sammui ja rullailin tiepuoleen stoppiin avautumaan kovaäänisesti kilpurilleni julkaisukelvottomia mietelauseita sen toiminnasta lähes hermot säilyttäen. Ilmeisesti auttoi, koska lähti käyntiin ja renkaat savuten maaliin hakemaan traileria ja suunnaksi seuraava kilpailu. Huoltoautotrailerin kanssa läheiselle asvalttipihalle parkkiin ja pakkaamaan Mustangia kärrylle. Saman tien alueen automaattiportti lähtee sulkeutumaan ja taas ollaan jumi tilanteessa. Soitteluiden jälkeen saadaan kuitenkin portti auki ja miljoonaa karkuun ettei enää sattuis mitään. Tuloksissa 15 sekkaa toisiks viimeiseen ja puoliminuuttia kärkeen. Tääon hiano laji…

Lähes huonoin kisa ikinä, missä on oltu mukana. Makkarat oli kylmiä, korvat soi kuulutuksista, auto ei toiminut ja perse tuli kipeäksi pyöräilystä eikä sisäkamera toiminut. Ensi vuonna uudestaanko, enpä tiedä.