Etusivu
Tiimi
Autot
Kilpailukalenteri
Kisatarinat ja -kuvat
Galleria
Videot
Muu kalusto
Yhteistyökumppanit

Keurusselkä harrasteralli 10.2.2018

R ralli cup osakilpailu #2 kurmootettiin Keuruulla loistavassa talvikelissä. Mukaan oli ilmoittautunut Oriveden molemmat ralli-Mustangit matkustajineen. Viime jaksossa Mikon Mustangin moottori oli juuri saatu käyntiin ja aikaa Keuruun starttiin oli ruhtinaalliset 12 tuntia. Vielä oli tässä kohtaa autossa paljon askarreltavaa ennen koitosta.

Aamun koittaessa Hirsilässä F350 lähtee käyntiin kuin palmupuun alta aloittaakseen moottorimarssin, kohteena Keuruun entinen varuskunta. Transportaation aikaiseksi saamisessa ilmenee lieviä ongelmia, mutta viimein yhdistelmä on haiveilla nielemässä kilometrejä. Vilppulassa pysähdytään tankkaamaan kilpuri ja samalla huomataan yhden trailerin pyöristä olevan jumissa sekä rengas riekaleina. Eipä sitä veturiin paljoa huomannut, matka saa jatkua kolmen pyörän turvin myös loppumatkan.

Ilmoittautumisjonossa tulee puhelu Mikolta. He ovat vasta nyt päässeet liikkeelle Eräjärveltä ja kisapaikalle rupeaa olemaan jo kiire kisakatsastukseen. Viimeisellä mahdollisella hetkellä Kevytrahti Mustang rullaa katsastuksen ovista sisään. Malisten startatessa omalla Mustangillaan reitille, Rajalan Mustangin kimpussa on lauma mekaanikkoja koittaen saada auton säätöjä kohdalleen. Moottori oli ryhtynyt koomikoksi imitoimaan dieselmoottoria savun muodostuksesta päätellen.

ERIKOISKOE 1

Tie on kapeaa ränniä, penkat korkeita tiepohja melkoista vuoristorataa. Ylimääräisiä tiepistoja on ilmestynyt pitkin reittiä, nyt joutuu ajelemaan todella varpaillaan ettei itse sorruta penkan puhkomishommiin. Kilometri lähdöstä on kylänmies antamassa tiepuolessa meille aaltoliikettä, samalla kun hänen kilpurinsa takavalot näkyy kaukana metsässä. Naurukohtaus aiheuttaa lievän herpaantumisen ja etukulma haukkaa uhkaavasti lunta. Vielä selvittiin massalla jatkoon. Puolivälissä taustapeiliin ilmestyy kuin tyhjästä bimmerin valot. Miten hitossa tuo on voinut meidät jo nyt ajaa kiinni?!?!? Vastaan tulee risteys jossa on tilaa väistää. Baijerilainen häviää horisonttiin kuin Elon Muskin auto kiertoradalle. Vaikka kuinka koitetaan rimpuilla perässä, Mustang on kuin Sputnik vastaan SS Enterprice. Vähän matkan päässä yleisö varoittaa suistumisesta. Ojan pohjalla köllöttelee samainen matalalentoa harrastanut avaruussukkula. Tullaan suoran päässä olevaan ysikymppiseen oikeaan. Kartturi ilmoittaa asiasta ja Mustang kääntyy jarrutuksessa vasemmalle sladiin. Kartturin paikalla ääni muuttuu käskeväksi epäillen kuljettajan tärykalvon vastaanottokyvyn huomattavaa alenemaa: oikea, oikEA, OIKEA !! Kuljettaja vain toteaa, että paikalla on kuvaaja, samalla käsijarrulla kääntäen Mustangin keulan oikeaan suuntaan, kuuluu vierestä nuotti: Aijjaa...

ERIKOISKOE 2

Täällä somen kertoman mukaan on kaikki valtakunnan kovimmat ammattikatsojat, joten vaikka tie on hyvinkin ajettavaa paanaa, pitää katse pitää horisontissa. Pari kilometriä lähdöstä tullaan nyppylälle josta tie selkeästi jatkuu suoraan. Nypyllä todellisuus lyö kasvoille miljoonan tiskirätin voimalla. Tie kääntyy jyrkästi oikealle ja ulkopenkassa on edellisten suistujien jäljet nähtävissä sekä rallikansaa paikalla silmän kantamattomiin. Nelonen pesässä ja vauhtia tuhottomasti liikaa. Mitäpä siinä muuta tekemään kuin lappu lattiaan ja ohjataan luiston suuntaan. Lumipenkka imee liike energian ja veto päällä päästään samantien jatkoon. Liinamies pakenee paikalta harmissaan, kun ei päässytkään sovittamaan liinaa hanuriin. Pienet sarvet ilmestyvät otsaan, kun näkee seuraavan vasurin olevan täyteen kansoitettu. Nostamatta mutkaan ja "yllättäin" perä lipsahtaa pöperölle, josta tarjoillaan katsojaystävällisellä ajolinjalla valkoista tuotetta koko ulkokurville. Vähän matkaa eteenpäin suoran päässä tulee vastaan kireä vasuri, joka ei yllätä yhtään. Keula tosin päättää pompata pois urista ja pikkupusu ulkopenkkaan riittää antamaan Mustangille jaksuhalin ja jumissa ollaan. Varttitunti myöhemmin päästään rillit huurussa tarjoamaan nostajille tikkarit ja kiinnittelemään turvavöitä ja jatkamaan matkaa. Tässä hässäkässä kommunukaatio häiriöstä johtuen tehtiin keskeytysilmoitus järjestäjälle. Sekaannus onneksi havaittiin maalissa ja pikainen ilmoitus, että ennakkotiedoista poiketen olemme hengissä ja laulu jatkuu. Tällä välin valveutuneet huoltomiehet ovat varikolla huomanneet keskeytyksen ulosajoon ja hässäkkä on valmis, varsinkin kun meille on pätkältä vielä merkitty maaliintulo aikakin. Rajalan leirissä on tällä välin purettu kaasari, säädetty bensanpaineta, soiteltu shamaaneille ja huru-ukoille ja saatu Mustang jotenkin taas toimimaan. He pääsevät suuntaamaan erikoiskokeelle suupielet korvissa. Siirtymällä auto kuitenkin käy vuoronperään laihalla tai rikkaalla. Lähtöpaikalla seosmittari saa miehistön puhuttua ympäri ja kotimatka sai alkaa.

ERIKOISKOE 3

20 km siirtymä asvalttitietä pitkin otti viimeisetkin luulot pois eturenkaista. Wanhat piikkirenkaat olivat muuttuneet kitkarenkaiksi, tätä emme tosin tienneet. Tie oli edellisistä kisoista tuttua paanaa, mutta auto tuntui kamalalta ajaa. Se ei ohjautunut ja koko auto tuntui käyttäytyvän levottomasti. Jälleen meidät ajettiin kiinni ja annoimme suosiolla tietä nopeammalle. Hienoa seurata hetken aitiopaikalta miltä rallin ajaminen näyttää.

ERIKOISKOE 4

Huollossa päästiin vaihtamaan vielä vanhemmat, mutta ainoat vararenkaat alle, näissä tosin oli vielä piikit tallella. Pätkän alussa tunnistin tien, täällä oli ajettu kelloa vastaan aikaisemminkin 2011 Hyppösen kanssa. Luvassa oli parasta rallipaanaa, mitä Keuruu pystyy tarjoilemaan. Nyt oli arkuus poissa ja luotto autoon löytyi ekasta mutkasta lähtien. 8 km erikoiskoetta meni kuin hurmiossa ja maali tuli aivan liian aikaisin vastaan.

Maaliin ajellessa tuli varikolta tieto, että huoltoauto ei starttaa. No selvähän se, nyt on täysikäsi vikoja tyrkyllä. Kilpuri sentään vielä liikkui, joten protokollan mukaisesti maali seremoniat läpi käyden ja kartturin vielä antaessa maalilipulla haastattelua eetteriin kymmenpäisen yleisö joukkion hurratessa voitiin lähteä varikolle tekemään remonttia. Kaikki temput yritettiin, konsultoitiin Rajalan varikolle unohtamaa shamaaniakin, mutta niin vai joutui huoltoauto lähtemään kotiin vielä isommalla Timo Yli-Vitelin kuorma-autolla. Starttimoottori oli päästänyt viimeisen kylmän pierun ja oli täysin hengetön. Traileriin tehtiin pieni kenttäremontti ja kilpurin kanssa palasivat Antti Saramäen F350 perässä takaisin kotipesään. Taas saa talleissa polttaa valoja, mutta tälläiset kisat muistetaan pitkään. Loppupeleissä kysehän on siitä, kummalla puolella pöytää istut vanhainkodissa? Se joka kertoo, vai se joka kuuntelee.