Etusivu
Tiimi
Autot
Kilpailukalenteri
Kisatarinat ja -kuvat
Galleria
Videot
Muu kalusto
Yhteistyökumppanit

Keurusselkä harrasteralli 10.2.2018

Pony Express racing sekä Kevytrahti motorsport, nuo sorateidemme amerikan autoilevat antisankarimme vailla viittaa, ilmoittautuivat mukaan kilpailuun kilpureiden takasuuttimet valmiudessa piirtämään hiilijalanjälkeä Multian neitseelliseen rallialustaan. Oltiinhan lähdössä ajamaan Multian ensimmäistä harrasterallia. Järjestäjä pyysi muitakin osallistumaan karkeloihin, ja kutsuun vastattiin. Kaikkiaan 210 nimeä ilmestyi lopulta lähtöluetteloon. Nyt rupesi järjestäjän puntti tutista tilanahtauden takia. Pienen pitäjän kaikki mahdolliset piha-alueet valjastettiin kilpailun käyttöön, ja lopulta kaikille imukanavien huuhdonta polkimen riivaajille löytyikin henkilökohtainen huoltoalue. Jatkossa kuulemma kilpailun pääpaikka siirtynee Keuruulle, parempien huoltoalueiden takia.

Tarjolla oli hyväkuntoista soratietä erikoiskoe muodossa 40km, koko reitin ollessa kompakti 100km siirtymineen Multian ympäristössä. Intoa piukassa Pony Express leirissä, Hirsilässä odoteltiin kisa-aamua, samalla kun Kevytrahti Motorsport leirissä Eräjärvellä vielä poltettiin tallissa valoja myöhään iltaan. Yllättäin Hirsilän leirissä vakikartturin sairastuttua oltiinkin kanssa matkustajaa vailla. Some tulee ja some pelastaa! Kurikasta tuli faksi Janne Harjulta, notta täältä tullahan matkustamahan isoosti. Oma kilpuri oli invalidisoitumisen johdosta estynyt olemaan läsnä kilvoittelussa, joten nyt tehtiin virallisesti kuljettajasta matkustaja. Muutama lisämuuttuja myöhemmin, oli kalusto pelipaikalla odottamassa huoltoa sekä pohojalaasta matkustajaa.

Elämä on kuljettajan parasta aikaa, varsinkin kun sitä pääsee seuraamaan livestreaminä suoraan tuulilasin läpi. Tämä lähetys pitää sisällään vahvasti interaktiivisia elementtejä, enää ei voi vain istuskella jakkaralla ja seurata maailman menoa. Kello tikittää nollaan ja oranssi Mustang lähtee pakenemaan kohti horisonttia, kyydissään kaksi reaalitodellisuuteen havahtunutta matkustajaa. Voi kuinka V8 äänimaailma voikaan kuulostaa hyvältä! Ensimmäisten mutkien läpi sangen korkeiden kierrosten vallitessa, kabiinissa vallitsee kohtuu äijjämäinen olotila. Aivan muistuu mieleen kuvitteellisella P51 lentäjänä suorittamani taistelulentoonlähtö USS Enterpriselta 1944. Takaisin todellisuudessa, Mustangissamme nelonen sisässä, kaasupedaali niin pohjassa kuin se vain olla voi, survomme viimeisen vaihteen sisään lisä nopeuden toivossa. Vauhdin noustessa parhaimmillaan vain 152 kmh, hytissä huudetaan lisää tehoa! Sitten tulee aika jarrutella mutkaan jossa kaikkien langenneiden sankari, Liinamies, (President of united beerhats) oli päivystämässä korkeassa polviasennossa, Niket jo kipinää lyöden valmiina tunkemaan liinaa paikkaan, johon ei aurinko paista, mutta turhaan, suistuminen on fake news. Leuka ylhäällä, sulkijalihasta puristaen suoritimme ohiajon suupielet rajoittimessa paukuttaen.

Punainen Mustang pihisee antipatisen hyttysen raivolla lähtöviivalla odottaen lähtövalojen sammumista. Kartturin yksi sana riittää päästämään 300 raivokasta hevosta irti, poksauttamaan Mustangin rallineitsyys satapäisen katsoja lauman katsellessa. 5-4-3-2-1- AJA! Hiljainen murina lähtee etääntymään lähtöviivasta, korkean sorakaaren perässä seuraten. Ääni hävisi horisontin taakse nopeammin kuin takavalot. Ääni lähti, kuva jäi. Hytissä on iäkkäiden kypäräpäisten pikkupoika matalalentäjien kuulokojeet jääneet matkasta, ja mutkat tulevat vastaan täyden hiljaisuuden vallitessa, kuin kuurolle suolitoiminnot hernesopan jälkeen. Toinen silmä kierroslukumittarilla, toinen seuraavassa mutkassa, kierrostenrajoitin ehdottelee seuraavaa vaihdetta lyöden kurmoottamiselle stoppia.

Pony Express on tässä vaiheessa edennyt sekundäärisillä tehoillaan huomiolla merkittyyn oikeaan. Tässä kuulemma on jo kerinnyt Lada luokka suorittamaan ohjelmaa reippaille nostajille. Miehekkään jarrutuksen jälkeen veto päällä mutkaan, jossa onkin odottamassa runsaslukuinen, runkijanoinen katsojameri. Molemmat Mustangit kunnialla maaliin, Expressin ollen vajaa kolme sekuntia edellä, suunnaten toiselle erikoiskokeelle. Siellä sitten tulikin aikaa potkia pikkukiviä. Edelle lähtenyt ooppeli oli suorittanut multivolttisarjan kierteellä kadoten suomalaiseen maisemaan. Kori ei ollut enää museorekisteröijän kriteerien mukainen joten keskeytys oli edessä, varsinkin kun ajoura sijaitsi 100m eri linjalla. Joku soitti paikalle ambulanssin, joten kolme varttia meni lähtöä odotellessa. Siinä ajassa kerkesi somettaa kaatokuvat, kehitellä kaikki kauhuskenaariot juuri ennen omaa lähtö vuoroa. Miehistölle ei kuitenkaan vakavia vaurioita.

Komennolla AJA, kytkin napsahtaa lattiasta vain saadakseen uuden potkun seuraavan vaihteen loksahtaessa sisään. Jokaiset mutkat tulevat vastaan varteenotettavina täystuho paikkoina. Kaasua pumpataan, jarrulla suorastaan maataan. Ajorytmi on täysin kateissa, kuin lauantai-ilta sunnuntaiaamuna. Ristuusnotta hävettää!! Kurikkalaisen sanoin: Säähän ajat kuin ämmät. Naistenluokan aikoja kun katselee, niin otin tuon kehuna. Kevytrahti yrittää suoriutua risteyksistä, mutta ajotavan muutos on edessä, sillä nyt ollaan ensimmäistä kertaa syöksymässä automaattivaihteistolla kohti tuntematonta. Tullaan lujaa ja näyttävästi mutkaan, mutta sieltä pitäisi päästä myös pois.

Tauon kautta kohti kolmatta taistelua. Pätkälle ajellessa rupeaa tulemaan tuttuja paikan nimiä vastaan. Täällä ollaan monesti ajettu aikaisemminkin kilpaa, mitäkö jäänyt mieleen? Eipä juuri mitään, kiitos menneiden kisojen jälkeiset saunaillat. Vastaan tulee huomiolla risteys vasen. Kuski näkee vain huomiomerkin eikä kuule kartturin nuottia. Ilmeeni risteyksen tullessa näkyviin on kuin koppakuoriaisella hetki ennen vastaantulevaa autoa. Mutkasta selvittyä seuraavaksi putoava oikea, johon tullaan reippaasti sen turhia jarruttamatta. Perähän tietysti putoaa pehmeälle ja veto päällä paikasta selvitään. Selviämis tarina ei paljoa lämmitä ulkokurvissa vaaninutta valokuvaajaa, joka kerkesi kyllä ottamaan kuvan ennen sorasuihkun saamista. Oli kuulemma pitänyt riisua paita saadakseen kaikki kivet pois niskasta. Tervetuloa Paris-Dakar ralliin. Kevytrahti on pelännyt invaliidivaihteistonsa lämpöjen takia, mutta turhaan. Oljyjen lämmöt pysyivät kurissa ja ajaminen etenee jonopyörää rennolla otteella.

Kohti viimeistä pätkää ajaessa tulee haikea mieli, kohta tämäkin adrenaliinia tihkuva kokemus olisi vain epämääräinen muisto. Varsinkin kun sisäkamerat oli unohdettu sammuttaa lanssitauon ajaksi ja muistikortit täyttyivät jo edellisellä pätkällä. Lähdöstä kelataan kaikki vaihteet lävitse aina tiekirjan varoittamaa isoon hyppyriin saakka. Tuo epäluonnollinen maanmuodostuma, vanha vastustajani, tapaamme jälleen. Viimeksi tuo vei meiltä jäähdyttimestä päädyn, nyt käymme taistoon rystyset valkoisina rattia puristaen, keskimmäistä poljinta survoen kuin sitä oikeanpuoleista naapuria hetkeä aikaisemmin. Irtautuminen maapallosta on jälleen todellista, mutta nyt huomattavasti maltillisemmin. Vihollinen on kukistettu ja matka sai jatkua. Sladit jatkuivat entistä pisimpinä ja tehoakin oli jostain tullut lisää. Maalin jälkeen takarenkaita katsellessa, selvisi syykin. Pinnoista ei ole kuin muisto vain. Punaisessa Mustangissa manataan Bonnewilleen suunniteltua perävälitystä. Mahdollisista kuudesta vaihteesta tuli tarpeeseen vain kolme ensimmäistä. Loput oli varalla kuin vanhalla piialla sukat, vai mitkä ne nyt oli.

Lopputuloksissa molemmat autokunnat olivat voittajia päästessään maaliin saakka. Luokkatuloksissa Pony Express racingin Malinen 21. ja yleisen puolella 78. Kevytrahti motorsportin Rajala luokassaan 23. ja yleisessä 87. Mutta keskinäinen ero lämmittää kaikista eniten. Pony Express racingin hyväksi 9,8 sekuntia. Järjestäjä oli tapahtumaan hyvin tyytyväinen. Yleisön jäljiltä ei jäänyt maastoon roskia eikä järjestyshäiriöitä esiintynyt. Tästä on hyvä jatkaa kansallisen harrastustoiminnan vallankumousta moottoriurheilun saralla.