Etusivu
Tiimi
Autot
Kilpailukalenteri
Kisatarinat ja -kuvat
Galleria
Videot
Muu kalusto
Yhteistyökumppanit

Ford Nationals Alastaro Circuit 14. - 15.7.2012

Ford Nationals-tapahtuma järjestetään jo vakioksi muodostuneena viikonloppuna Alastaron moottoriradalla heinäkuun toisena viikonloppuna. Koko rata oli varattu US Ford, Mercury, Lincoln ja Edsel -autojen, tai minkä tahansa laitteen, jonka kori tai moottori on isonveden takana valmistettu FoMoCo -tuote, käyttöön.

Tapahtumassa on tarkoitus saattaa kaikki USA - FoMoCo harrastajat tapaamaan toisiaan ja ottamaan mittaa erilaisissa kilvoitteluissa. Drag racing, track racing, autoslalom sekä burn out kisassa, sekä erilaisissa oheistapahtumissa. Ford Champion arvonimen voittaa kilpailija, joka kerää kaikissa neljässä kilpailuosiossa eniten yhteispisteitä.

Kyseiseen viikonloppuun oli varattuna mökkimajoitus aivan radan vierestä tutulla porukalla ja vielä lainaksi saatu kilpailukykyinen kalusto pisti miettimään tavoitteita tulevaan viikonloppuun. Oma "ilmanpaineella" toimiva Mustang oli edelleen telakalla, mutta leasing-laite ei ollut yhtään heikompi tosin painavempi, 1998 CYR- Mustang Cobra lisäkeuhkolla luonnollisesti ruuditettuna, radalle rakennettuine jarruineen ja alustoineen. Siihen kun ruuvaisi 17x9” sliksit alle radalle niin menohalut olisivat varmasti kohdallaan!

Master plan oli valmiina joten kolmen Mustangin ja Econolinen voimin liikekannallepano perjantaina ja perillä ensimmäinen teko majoitukseen saapumisen jälkeen oli saunan lämmitys. Ilta meni perinteisissä natikka merkeissä, joista johtuen lauantaiaamuna voiton maun löytyminen vaatikin ylimääräisen kahvikupposen. Portilla ihmeteltiin meidän kahta ilmoittautumiskaavaketta, Modular-luokassa osallistutaan jokaiseen tapahtumaan ja Muu moottori-luokassa stripille ja radalle…??? Erittäin kysyvä katse mittaili Econolinea jonka perässä oli trailerilla ralliponi. Siinähän oli kaksi kilpuria peräkkäin!

Vehkeet parkkiin ja tavaroiden purku, jonka jälkeen katsastus koko porukalle. Siitä sitten slalom vastaavan ominaisuudessa metsästämään keiloja ja rakentamaan muun teamin kanssa autoslalom rataa radalle. Paikka oli tuttu viime vuodelta, ja tarkoitus oli tehdä samantapainen rata nytkin. Pariin kohtaan jouduttiin tekemään kaikki-pois-hidastus, koska seuraava mutka olisi saattanut aiheuttaa peltien tahatonta muodonmuutosta. Yksi miinapaikkakin onnistuttiin rakentamaan, kun ”linjavika” keilaportti olikin aivan pois normaalilta ajolinjalta. Tähän nähtiinkin huimia ajosuoritteita, tappisladi pelastuksia ja suosista ohi ajoja.

Meillä ralliponi osallistui slalomiin Lady's Cup-sarjaan, CYR taisteli kovimmassa Late modified luokassa sekä BOSS taisteli SS-luokassa. Kaikkia poljettiin kuin tulpatonta mopoa ja tulokset näyttikin hyvältä kahden vedon jälkeen, LC- ja LM- luokissa johtopaikka mutta paljon oli vielä kuskeja ajamatta. Lady-luokassa aikaisemminkin huimia aikoja vetänyt Sanna tuli ja näytti kaapinpaikan vieden selkeän voiton, tiputtaen team kuski Ellun kakkoseksi. SS- luokassa oltaisiin oltu hienosti ajan perusteella toisia, mutta keilan kaadosta saatu penaltti tiputti sijoitusta neljänneksi. LM-luokasta tuli luokkavoitto mutta yleiskisa ratkesi kun kaksi ensimmäisen kierroksen hitainta SS- kuskia oli lyöttäytyneet samaan autoon jonka tuloksena olikin uudet luokkapohjat sekä koko slalomin pohja-aika, jättäen CYR:in kakkoseksi 0,3 sekunnilla. Pitihän sitä käydä lopuksi kokeilemassa Econolinellakin keilankiertoa ja ilman kaatoja 29sec yleisen pohjista…

Siirryttiin stripille koeponnistaan kalustoa, josta ensimmäisenä Econolinella päivän pohjat: 22,389s. / 99,04km/h. Ei tainnut kukaan pystyä pistämään huonommaksi!? Ralliponi sai kokea naispoljentaa stripillä lukemattomia kertoja, parhaan ajan ollessa: 15,636s. / 141,51km/h. CYR:llä käytiin muutaman kerran suoralla joista paras aika oli omistajan toimesta ajettu: 12,751s. / 184,90km/h. Lainakuski sai ajaksi 13,037s. / 183,67km/h, joka riittikin lyömään todella pienellä erolla pahimman kilpakumppanin jolta oli otettu turpaan slalomissa. BOSS tempaisi tulokseksi: 13,107s. / 179,46km/h.

Tässä kohtaa iltapäivää napa rupesi protestoimaan ankarasti huomiotta jättämistä, joten Alhon grillin kautta hakemaan mättöä. Tästä olikin hyvä siirtää kylläinen olemuksemme ylävarikolle rata-ajo harjoittelua varten. Lady-taistelijamme koki olevansa epävarma radalle menosta joten kuskinpenkille istutettiin kokenut ratakettu ja emäntä viereen. Saadut opit jätettiin hautumaan seuraavaan päivään sillä rupesi jo olemaan kiire vaihtaa takarenkaita ralliponiin seuraavaa koitosta varten.

Alavarikolla oli alkamassa burn out kilvoittelu ja arvoimme oikeaa rengastusta Michelin ja Ambassador välillä. Ambassador sai arvonnassa voiton ollen kapeampi. Woimaa ei pahemmin kilpurissa ole joten takajarrujen säädöt minimiin ja luottamaan vasemman jalan jarrutukseen. Omaa vuoroa odotellessa burnis aluetta oli vaikea nähdä kovaa ja korkealta karjuvien gladiaattoreiden melskatessa tantereella. Savun hälvettyä koitti oma vuoro ja kakkosella liikkeelle 90 desibelin voimin. Hyvin pyörii mutta ei savua?? Prkl, ei olisi pitänyt luottaa halppismerkkiin! Kolmosta pesään ja yllätys yllätys, vitoselle TAAS!!! Loppui muuten renkaan pyöriminen juurikin siihen, ja äkkiä takaisin kakkoselle. Päätöntä pyörimistä pitkin aluetta saamatta juuri mitään aikaiseksi. Tuomaristo huitoo lopettamista määräajan loppumisen takia. Nyt tuli tappio tässä lajissa rankasti. Sen verran jäi kämmääminen korpeamaan että piti käydä vielä piirtämässä kesäterveiset alueen asvalttiin viimeisen kilpailijan jälkeen, eikä sekään mennyt sen paremmin… Myöhemmin saatiin kuulla olleemme kolmansia.

Siispä suunta kohti majoitusta voitelemaan kisahaavoja grillikodan tunnelmaan ja putkipihvien grillaukseen avotulella. Hieno oli tunnelma ja pitkään tuli kanssa harrastajien kanssa turistua illan hämärään.

Sunnuntaiaamuna raivokkaan aamupalan jälkeen kolmella Ryyd-loikalla varikolle vaihtamaan CYR:iin ”doping”renkaita alle ja kuittaamaan kaksi kappaletta bondereita toimistosta. Ensimmäinen kiinni Econolinen ikkunaan ja muna-asennossa radalle lappu lattiassa. Aika: 2,09,567 riitti luokkapohjiin, kun muita ei samassa luokassa ollut. Seuraavaksi CYR:llä radalle, kaksi nopeaa kierrosta ja takaisin varikolle tiputtamaan rengaspaineet kohdalleen. Nyt täysi atacki päälle ja aivan liikaahan sitä tuli riehuttua. Sladissa mutkiin sisään ja tarkkuus muutenkin kadoksissa. Kolme nopeaa kierrosta ja jäähdyttelemään varikolle. Aika: 1,31,763 jäi tavoitteesta kaksi sekuntia. Sijoitus vasta kolmas. Auton omistaja ajoi ensimmäistä kertaa slikseillä ja aika oli: 1,33,491 samoin kuin BOSS:n aika vakiorengastuksella: 1,35.007.

Rata-aikaa oli vielä paljon jäljellä joten päätettiin jäädä kyttäys asemiin. Ellun kyytiin ralliponiin radalle ja vauhti kasvoi kokoajan loppua kohden. Kehitystä tuli kokoajan lisää kun itseluottamusta rupesi löytymään, bonderia ei kumminkaan saanut laittaa kiinni. Takaisin varikolla hetken seurattiin Granadan driftailua radalla, josta se ajatus sitten lähtikin. Potta päähän ja ponilla radalle. Nyt tuli sitten testattua Mustangin sora alusta asfaltilla ja tuntui toimivan nopean sijaan hauskalta paiskoa laitetta mutkiin takakulma edellä. Etupään muutokset tuntuivat onnistuneilta sillä spinnaaminen tuntui lähes mahdottomalta. Voimaa jäimme kaipaamaan.

Alkoi rata-ajan viimeinen puolituntinen ja nyt pitäisi saada pari onnistunutta kierrosta CYR:llä aikaiseksi. Ensimmäinen rauhassa renkaita lämmittäen ja sitten flat out! Mutta heti ensimmäisellä kierroksella Casinon mutkaan renkaiden lukitus ja auto rupeaa pompottamaan voimakkaasti mutkissa. Epäilys on vahvasti renkaissa mutta lopetamme kurmootuksen kesken jo senkin takia että polttoaine mittari näyttää nollaa. Hissukseen takaisin varikolle ja tyytymään osaansa. Ainoa lohtu oli että pahin kilpakumppani jäi taakse. Tuloksissa tipahdimme vielä neljänneksi kun -67 Mustang HT isolohko FE tekniikalla tuli ja kyykytti koko porukan vieden rata ajon voiton. Hattu päästä!!!

Tapahtuma huipentui kaikkien paikalla olevien autojen paraatiin radalla ja sitä seuraavaan yhteiskuvaukseen sekä yhteisstarttaukseen, josta suoraan siirryttiin Baddockin suojaan palkintojen jakoon, koska taivas repesi täydellisti ja vettä tuli taivaan täydeltä. Täydellinen ajoitus sateelle. Teamille tuli pokaaleita roppakaupalla. Autonäyttelystä BOSS tempaisi kolmos pytyn. Slalomista tuli CYR:lle kakkospytty, burniksesta ralliponille kolmas pytty ja varsinainen yllätys tuli kun Granadalla ajanut Antti Hirvonen oli jaetulla kakkossijalla Mika Kosolan Shelbyn kanssa Ford Champion pisteissä, 93 pisteellä. Voittajaksi kruunattiin Pony Express team kuljettaja Arto Malinen 94 pisteellä.

Siis kokonaiskilpailun voitto teamille!!!
Tarkemmat tulokset löytyvät: www.fordnationals.net

SUURI KIITOS VESKULLE KILPAILUKYKYISEN KALUSTON LAINASTA!!!!