Etusivu
Tiimi
Autot
Kilpailukalenteri
Kisatarinat ja -kuvat
Galleria
Videot
Muu kalusto
Yhteistyökumppanit

Nokia Sprint 30.1.2011

Edellisestä kisasta viisastuneena päätin laittaa koko etujousituksen uusiksi, eikä se näin jälkikäteen ajateltuna ollut vaihtoehto vaan pakollinen toimenpide, kun katseli ulkokuvauksia Toivakasta.

Uusiksi siis meni etuiskarit Maximumin rungoissa Bilsteinit, jousiksi vaihtui GT:n vakio jouset, alatukivarsiin sorvasin alumiinista uudet puslat ja kallistuksenvakaaja poistui käytöstä. Alkuperäiset änkkärit vaihtuivat paremmin hengittäviin rosteripönttöihin. Testiähän kerkesi perinteisesti kertymään noin kilometrin verran, kun tuli ajettua auto ulos nosturilta, kierros korttelin ympäri ja siittä suoraan trailerille odottamaan seuraavan päivän Nokian koitosta.

Aamu alkoi virkeänä ja heleänä hyvin saunotun illan jälkeen herätyksen ollessa 5.00 sunnuntaiaamuna. GM-dieselin savuinen kolina saatteli meidät huoltohenkilökuntineen matkaan. Kisapaikalla kaikki toimi niin kuin odottaa saattoi, mitä nyt tyhjäkäynti oli kilpurista hävinnyt johonkin. Ilmoittautumisen jälkeen numerot kylkiin ja katsastukseen, joka jälleen moitteetta läpi. Sitten olikin jo aikaa lähteä tutustumaan rataan jalkaisin. Paljon tuli potkittua jäistä penkkaa tuossa kapeassa rännissä etsien niitä pehmeitä kohtia missä voisi vähän roikotella. Koko ratahan oli jäädytetty koko alkutalvi ja joka paikassa haisi suolle. Selvästi siis paikallista vettä oli ollut käytössä.
Yksi kohta radassa pisti huolestumaan, että miten muka Mustang olisi tarkoitus kääntyä TUOHON!?!?! Nimittäin 9-lippupisteen oikealle kääntyvä mutka, joka oli pitkän suoranpäässä, nyppylän takana. Mutkassa ränni kapeni entisestään, kääntyi kokonaan takaisinpäin pudotusta ollen todella paljon sekä väärinpäin oleva kallistus yhdistettynä sisäkurvin raktorinrenkaaseen haiskahti järjestäjän tekemältä jäynältä kisailijoita kohtaan. Tosin näitä rengaskepposia oli jokaisessa kurvissa sisäpuolella juuri linjalla estämässä oikaisut.
Varikolla ihmisillä tuntui olevan hyvinkin hauskaa juuri meidän pilttuun ohi kävellessä.

Muutaman rallimakkaran jälkeen rupesi koittamaan meidän lähtövuoro. Juuri, kun tein lähtöä pilttuusta lähtöjonoon auto sammui ja kaikki virrat hävisivät. Päävirtakatkaisija oli antautunut ja virrat pysyi päällä vain käsin pitämällä. Huolto oli jo paennut penkalle turisteiksi joten LTD:n takaluukku kääntyi ylösalaisin samassa sekunnissa, pakko löytää jotain. Teippiä???? Rautalankaa??? Nippusiteitä??? Jotain?!?!?! Parilla nippusiteellä sidottuna katkaisijan kahva Mussen ilmastoinnin räppänään ja virrat pysyy päällä. Sisäkamera vielä päälle, potta päähän, vyöt kiinni ja kolmella ryyt-loikalla etsimään omaa lähtöpaikkaa jonosta. Höh, ei tullut edes kiire. Aikaa jäi pari minuuttia ennen omaa lähtövuoroa!

Ykkösellä rauhassa auto irti lähtöviivasta, kakkonen hanaa, kolmonen hanaa, eka mutka, jarrua ja koppa vinoon... ”Miksi jarrutin!?!? Seuraavaan en kyllä jarruta…” Heti meinaa mennä pitkäksi. ”OK, jarrutellaan sitten.” Koko kierros kolmosella paitsi tuo 9-piste rauhassa kakkosella ja käpärillä. Ei se enää tuntunukkaan niin pahalta. Vielä muutama kiree mutka ennen maalisuoraa, joissa oli jo nähtävissä kilpakumppanien suistumisjälkiä. Maalin jälkeisellä stopilla oli vielä äänien mittaus. Nyt tuli jo tauluun 96db/4500rpm.
Takaisin varikolle ajellessa tuli autosta todella hyvä whiilis. Muutokset olivat olleet todella oikeaan suuntaan, se käyttäytyi mutkissa hyvin, kääntyi sinne mihin halusin, ainoastaan mutkista lähteminen ei sujunut yhtään. Kiihtyvyyspitoa ei tuntunut olevan laisinkaan.
Tulostaulu vahvisti epäilyt, junnujen viimenen ajan saanut. Toiselle kierrokselle taktiikan vaihdos, vasenjalka jarrutukset käyttöön ja voimakasta riehumisen hillintää. Nyt tuntui mutkanopeudet nousevan ja vauhtia sai pidettyä paremmin yllä. Vaan mites kävikään. AIKA HUONONI ?!?! Lopputuloksissa junnujen toisiks viimmenen, eli yksi sija parannusta edelliseen kisaan, HYVÄ ME!!

Kaiken kaikkiaan päivästä jäi todella hyvä whiilis. Nyt Mustangia pystyi jo ajamaan ja viemää sitä mutkiin, poistuminen mutkasta on vielä tosin ongelma. Varikolla kaikki olivat positiivisella tunteella ottamassa Mustangia vastaan, ja kaikki jaksoi hymyillä. Tätä täytyy saada lisää!!