Etusivu
Tiimi
Autot
Kilpailukalenteri
Kisatarinat ja -kuvat
Galleria
Videot
Muu kalusto
Yhteistyökumppanit

Esitestit Nokialla 19.6.2016

Motorsportti on hauskaa, ne sanoi. Ei tarvitse kuin ajaa autoa, ne sanoi. Sitten tulikin mukaan kuvioihin muutama muuttuja. Saunanlauteilla saadun kuningasidean johdosta teamin Mustangia lähti puikottamaan Pudasjärvelle eräjärveläinen vetomies Mikko Rajala, jolla ei ollut minkäänlaista aikaisempaa kokemusta V8 voimasta. Vahvat epäilykset auton soveltumisesta kilvanajoon sekä pelottelu auton käyttötavasta pakottivat järjestämään Mustangin testauspäivän. Helpoin järjestely oli katsoa Kaanaan moottoriradan nettisivuilta vapaata ajoaikaa jota löytyi viimeiseksi mahdolliseksi sunnuntaiksi ennen kilpailua.

Sunnuntaiaamuna vetoautona toiminut linja-auto ei ota käynnistyäkseen, ja lähtö viivästyy parilla tunnilla. Perillä Kaanaassa radalla onkin yllättäen käynnissä mopojen neljän tunnin endurance-kilpailu. Viereinen mikroautorata ei päästä omalle radalle ympäristöluvan takia, joten pikaisen puhelun myötä keula kohti Nokian ajoharjoittelurataa. Iltapäivän ollessa jo pitkällä päästiin tiputtelemaan Mustangia alas trailerilta ja päästiin asettelemaan petaalia metalliin. Vähän käyntihäiriöitä ja pari kertaa pakollinen varikkokäynti irronneen takaäänenvaimentimen vuoksi, jossa kuljettajan hymyily oli kuultavissa. "Tehoa saisi olla lisää..." kuulemma. Viimeiseen vetoon auton omistaja kyytiin tarkkailemaan ajosuoritusta. Pari kierrosta myöhemmin veto loppuu yllättäen kuin seinään ja rullaillessa radan sivuun autoon alkaa tulvia savua ja selkää alkaa lämmittää. Taidamme olla tulessa. Sammutin mukaan ja pikainen ulostautuminen autosta jossa liekit lyövätkin jo metrin korkuisina takapyörän kotelosta. Sokka mäkeen ja pieniä pössäyksiä sammuttajalla palokohteeseen. Sitten tajuat olevasi kaikista kauimmaisessa kohtaa radalla varikosta ja käytössä on vain kädessäsi oleva oluttölkin kokoinen 2kg jauhesammutin eikä liekit ota sammuakseen. Nyt on jokaisen kahvasta vedon osuttava kohdalleen! Viimeisillä hönkäyksillä liekit luovuttavat Mustangin nuoleskelun ja enää jää jännitettäväksi, poksauttaako tankki vieressä ihmettelijät maata kiertävälle radalle. Viisi minuuttia myöhemmin saapuvat lisäsammuttajat varikolta juosten, mutta onneksi tilanne oli jo ohi. Leukaa rintaan, auto kärrylle ja muutaman mutkan kautta takaisin omaan pilttuuseen elvytettäväksi.

Maanantaina oli selvää, että luovuttaminen ei ole edes vaihtoehto, joten konttorilta hakemaan liikennevakuutusta kisaan. Oriveden luottokonttorilla tietokoneet sekaisin kuin seinäkello eikä saada toimimaan koko viikkona. Tampereelle vakuutushakureissua kiroillessa mieleen juolahti se toinenkin konttori samalla kylällä. Vakuutus takataskussa viettämään seuraavat kaksi iltaa tallissa yskien valkoista jauhetta irti keuhkorakkuloista. Vaikka kuinka hyvin yritti puhaltaa alustaa puhtaaksi, aina sitä jostain riitti asentajan riemuksi. Vauriot rajoittuivat yllättäen hyvin pienelle alueelle. Syyksi osoittautui taka-akselin pohjaaminen rytkyissä ja aiheuttaneen viillon polttoaineletkuun ja pakoputkiston viallinen liitos oli toiminut sytyttimenä. Uusia polttoaineletkuja ja pumpun sähköjä myöhemmin auto käy kuin aikaisemminkin ja koeajolenkille jätettyjen mustien kesäterveisien jälkeen toteamme auton olevan valmis kisaan.

Iso-Syöte mäkiajot 24.6.2016

Seuraavana aamuna alkaa jännittävä moottorimarssi Pirkanmaalta kohti artikkisirkulaa. Huoltoauton kardaani jyristää 80 nopeudessa amalgaamit hampaissa aivan uuteen järjestykseen, mutta yllättäen sadan nopeudessa kaikki tärinät kaikkoavat. Jännä ilmiö 10 000kg painavalle yhdistelmälle. Pikakelataan 12 tuntia tärisemätöntä etenemistä eteenpäin, jolloin iloiset karavaanarimme saapuvat lähes kohteeseen. Tarkalleen 300m ennen kohdetta Cutteri päättää oksentaa nesteensä tonttiin kaikkensa antaneena. Pikaisien huoltotoimenpiteiden jälkeen huoltopaikkaa pystyyn ja suunnittelemaan millä siirtyä majoituspaikkaan, kun Cutteri jää huoltopisteelle. Huomio kiinnittyy mäessä sätkivään GM-vaniin perässään kuvan kaunis kilpa- BMW. Jee, tuossahan on selvä kyyti! Ohjeistamisen jälkeen kilpakumppanit tekevätkin pesän Mustangin viereen. Tosin he ovat heittämässä kirvestä olan yli Kuubaan, kun vauhtipyörän pultit ovat päättäneet lähteä luvattomalle kesälomalle Battajalle. Meidän tiimi ei vain niin helpolla luovuta, ja ankaran yllytyksen avustamana ryhdytään repimään bimmeristä vaihteistoa irti. Kellon rapsahtaessa 03.00 on vaihteisto ja vauhtipyörä viimein asvaltilla. Nyt on viimeistään korkea aika heittää nuo pienet nahkanpalat silmämunien päälle ja toivottaa näkemiin, sillä kello herättää 07.00 taistelemaan sekunnin murto-osista.

Sitten koittaa se kauan odotettu kilpailunaamu, jolloin herätyskello lyö päin näköä kuin miljoona tiskirättiä. Intoa puhkuen, aivojen varattua lyöden alkaa siirtyminen kohti ensimmäisiä harjoitusvetoja. Silmät sipulirenkaina oikeanpuoleinen poljin kohtaa topparinsa vain noustakseen takaisin gladiaattorimme tarjoillessa seuraavaa vaihdetta hakiessa äärimmäistä kiihtyvyyttä polkimen kohdatessa rajoittajansa. Ensimmäinen risteys lähestyy valon nopeudella kiihtyvää kilpuriamme, jolloin kuljettajamme havaitsee äkillisesti olevansa matkustaja sillä auton takajarrut ovat kadonneet yön aikana. Kelkkana ensimmäiseen mutkaan ja matkustajamme voi jo kuulla luonnon kutsun. Hiuksen hienosti mutkasta selvitään ja katse terävänä kohti seuraavaa mutkaa, tosin luotto autoon katosi samalla. Jokaiseen mutkaan etujarrut lukossa johtikin lopulta siihen, että puolessa välissä rataa renkaista loppuu pinta ja ilma pakenee alapuolelta. Ensimmäinen keskeytys oli tosiasia. Huolto toimii ja toimittaa "uuden" sliksin vaurioituneen tilalle ja V8 korvia hivelevät käyntiäänet pääsevät karjumaan kilpaa pikkulintujen kanssa seuraavalle harjoituskierrokselle jolla pikkuhiljaa rupeaa luotto autoon taas löytyvän.

Varikolla säädetään rengaspaineet kohdalleen ja tuijotetaan kahvikuppia muutaman nukutun tunnin virkeydellä, kohta on rähinän paikka tapella kelloa vastaan. Lähtövalot kestävät pienen ikuisuuden odottaa itseään, kunnes viimein antavat luvan huuhdella jalkapolkimella imuputkistoa. Valojen sammuttua takarenkaat aloittavat välittömästi piirtää kesäterveisiään Pudasjärveläiseen asvalttiin, samalla kun kuljettajamme suupielet tavoittavat korvat on aika tarjoilla seuraavaa vaihdetta sisään. Vauhti kiihtyy samaan tahtiin kuin kuljettajamme pulssi kunnes taas nelosen nopeudesta eturengas hyvästelee atmosfäärinsä. Julkaisukelvottomien kommenttien saattelemana suupielet laskeutuvat lähelle normaalia rullaillessa radan sivuun. Taas löytyi huollolle töitä toimittaa radan puoliväliin uutta rengasta.

Toiselle kierrokselle tuli älywäläys. Eihän kuski ollut koskaan aikaisemmin ajanut tehostetuilla jarruilla, joten tehostaja tulpattiin pois pelistä ja vararenkaita, kun oli mukana sekalainen seurakunta, oli alle pistettävä sen mukainen rengastus. Viivasta irrotessa takaraivossa oli vain yksi mietelause, maaliin oli päästävä. Kotikatsomon antamien ohjeiden mukaisesti unohdettiin jarrut ja keskityttiin kaasuun, joka esiintyikin mutkista irrottautumisissa kisan pisimpinä viivoina. Yleisö tykkäsi ja peukkua tuli joka paikasta. Aika tuli kilpailuun joka ylti junnujen puoliväliin jättäen monta "oikeaa" kilpuria selän taakse, ja varsinkin saman seuran kilpakumppanin. Fhiilikset olivat katossa ja tunne oli, että tänne tullaan myös ensikerralla! Varikolla bongattu uusikoppainen Mustang vei huomion ja rekrytoiminen kerhoon alkoi välittömästi. Marinoituminen kylpytynnyrissä tulevaisuutta suunnitellen sai alkaa. Jännittävää kotimatkaa odotellen, mitä tässä muka enää voi sattua...

Mutta miten noin niinkuin omasta mielestä? 1200km Siirtymiä / 3km kilvanajoa. Moottoriurheilijoita, mutta muuten terveitä.