Etusivu
Tiimi
Autot
Kilpailukalenteri
Kisatarinat ja -kuvat
Galleria
Videot
Muu kalusto
Yhteistyökumppanit

Future Cup Oulu 27 - 28.7.2013

Muiden Mustang kerholaisten kurmoottaessa omia laitteitaan Tahkolla Fun Runissa, otimme suunnaksi Oulussa ajettavat kaksi asfaltti sprinttiä. Matkaan kimpoiltiin jo perjantaiaamusta, Suomen ainoan 2012 Boss 302 Mustangin toimiessa saattojoukkoina.

Illasta suoritettiin hallittu laskeutuminen Jääliin, jossa saatiin kilpakalusto valmiiksi varikolle parkkiin odottamaan seuraavan päivän venttiilin nousun koeponnistusta. Majoituskin oli löytynyt muutaman kilometrin päästä, joten kisa-aamuna sai kerrankin nukkua pitkään, sillä kisat alkaisivat 14.00. Mökki oli järven rannassa ja pitihän sitä käydä uimassa hikisen ajomatkan päälle, tai ainakin yrittämässä. Rannassa pisti silmään veden rajasta matka nurmikon rajaan, pinta oli ainakin metrin alempana kuin normaalisti. Laiturin päässä oli vettä nilkkoihin asti, ja siitä kun ponnisti ruopattuun osaan, vattanahka teki tuttavuutta pohjan kanssa ja jumissa oltiin. Tällä kertaa järvi ei todellakaan alkanut heti rannasta, vettä oli 50cm! Siinä räpiköidessä nelikontin mudassa takaisin maalle päin rupesi silmät tarkkailemaan lähipuskia, joista kohta hyökkäisi lauma riinpiis ukkoja vyöryttämään rantautuvat ryhävalaat takaisin veteen.

Seuraavana aamuna huolto oli ajoissa hereillä ja ruokapuoli oli hoidettuna mallikkaasti valmiiksi loppu porukan repiessä vielä suupieliä sänkyjen pohjilla. Gotleettiset gladiaattorit pakattiin huoltoautoon ja kisapäivä sai alkaa. Varikkojärjestelyt olivat vähintäänkin erikoisesti järjestetty. Oli varikko 1. johon pääsi vain yleisen kisakuljettajat, ja sitten oli varikko 2. johon tuupattiin loput. Kakkoselta ei ollut edes siirtymää lähtöön tai maalista takaisin varikolle vaan meidät ajatettiin letkassa ykkösvarikolle odottamaan lähtöä ja maalin jälkeen taas odottamaan kaikkien maaliin pääsyä ja letka ajoa takaisin varikolle. Yllätykseksi homma toimi, vaikka tilaa oli äärimmäisen vähän käytössä.

Ensimmäiselle kierrokselle viivasta irti kakkosvaihteella, tiukka jarrutus ensimmäiseen vasuriin, nyppäys käkäristä ja oikeaa nilkkaa oikaisemalla Mustang jättää pitkät puumerkkinsä yleisön ihmeteltäviksi. Mutkat toistensa perään ovat kireitä, muta ajettavia ja takapäällä tuntuu olevan enemmän menohaluja kuin etupäällä. Pari kertaa joutuu käyttämään rattia topparissa ja yhteen teollisuuspihaan tultaessa saa hyvän sladin vasemmalle, joka muuttuikin saman tien vastaheitoksi oikealle kapeaan metalliporttiin. Luisto oli päättymätöntä ja linja osui kohdalleen. Tosin paikassa ollut yleisö ei ollut samaa mieltä, sillä kuvaajan vieressä seisseet ottivat jalat alleen ja pakenivat paikalta vahvassa uskonpuutteessa. Sen sekunnin murto-osan kerkisin poistumista seurata ja matka jatkui ilkeäkurisen hihityksen kanssa. Vielä muutama mutka ja maalista ykkösvarikolle odottamaan omaan pilttuuseen pääsyä.

Tauolla riitti auton ympärillä kuhinaa ja yleisin kysymys ei tällä kertaa liittynyt polttoaine taloudelliseen selontekoon vaan voimaresurssien mittayksikköön. Tiimi antoi lausuntonsa samalla, kun mutustettiin rallimakkaraa posket pyöreinä, joten ihan välttämättä kaikille ei selvää vastausta jäänyt. Muutama juniorikin pääsi istumaan Mustangiin sisälle ja ilmeistä oli nähtävissä vilpitön ilo. Taas jaksaisi seistä penkalla odottamassa pärinää ja pauketta.

Toiselle kierrokselle lähdettiin hikisissä tunnelmissa, hipoihan lämpömittari liki 30 asteen lukemia ja FIA- asbestipuku edesauttoi tarkenemista. Muutamia hinaustaukoja vielä venyttämässä saunomista ja viivalle päästyä oli taas jano. Varikolle oli päästävä nopeasti takaisin, joten nyt sai turhat sladittelut jäädä ja jonopyörää kierros läpi takaisin varikolle etsimään huollon kantamaa vesipulloa. Heitin hanskat pois heti kun sain auton stoppiin ja punnersin kardaanitunnelista tukea ottaen autosta ulos. Tukipiste vaihtui silmänräpäyksessä, sillä pohjalevy oli tulikuuma! Pihalla tuntui paljon viileämmältä kuin tuossa oranssisessa saunassa. Aika parani pari sekuntia, sijoitus ei.

Omalle varikkopaikalle päästyä seurattiin vielä yleisen temmellystä radalla, eihän sieltä poiskaan päässyt. Päivä oli jo pitkällä ennen kuin väsynyt retkue saapui takaisin majoitukseen. Aterioinnin ja nestetasapainon korjaamisen jälkeen raittiinilman myrkytys iskee kuin miljoona tiskirättiä ja valot sammuvat kuin napista painamalla. Vaan jälleen liharullaverhot kelattiin ylös 04.10 ukkosen paukuttaessa pihalla sekä viereisessä punkassa käynnissä oleva metsänharvennusurakat. Aika oli otettava hyötykäyttöön joten kahvin keittelyyn ja editoimaan sisäkuvauksia julkaistaviksi. Kolme tuntia myöhemmin loputkin tiimistä heräilee kahvintuoksuiseen uuteen kisa-aamuun.

Varikolla keli näyttää harmaalta, vähän tuulee, muttei sada. Siis aivan mahtava keli, nyt ei tarvitse paahtua. Nythän oli kokonaan muuttunut rata käytössä. Nyt jouduttiin siirtymään letkassa aivan teollisuusalueen kauimmaiseen reunaan, traileriparkin viereen josta olisi lähtö. Maali olisi samassa paikassa kuin edellisenäkin päivänä, eikä kakkosvarikolle ollut vieläkään pääsyä kierroksen jälkeen. Kaikkein pienimmät syheröt olivat pois ja nyt sai jo paikoin vauhtiakin.

Ensimmäiselle kierrokselle lähdettäessä aurinko v**un armas näyttäytyi koko komeudessaan ja hikipallero otsalla ilmoitti termostaatin olevan taas kokonaan auki asennossa. Lähtövalot sammuvat ja heti lähdöstä tiukka oikea ylämäkeen ajaa miehen virheeseen grillaamaan takarenkaat koko mutkan matkan. Seuraavalla suoralla on loiva oikea, joka ajetaan nelosella läpi sutien. Tässä vaiheessa on hyvinkin selvää, että takarenkaat ovat loppu. Pitoja ei löydy loppu kierroksellakaan eikä niitä oikeastaan yritetä edes etsiä. Maalissa eilen niin iloisen näköinen tikkarimies röhnöttää muovijakkaralla näyttäen pahvista stop, merkkiä. Tikkari hävinnyt epäonnistuneessa nesteytyksessä…?

Pienen odottelun jälkeen päästään taas siirtymään letkassa varikolle, jossa litran pullo vichyä ei kauaa kerkiä auringossa lämmetä kadotessaan kohti äänilähdettä. Kisaturisteja pörrää jälleen kilpurin ympärillä ja uusia sponsori sopimus ehdokkaitakin löytyy joukosta.

Toiselle ja samalla viimeiselle kierrokselle lämpötila jatkaa nousua ja soijjaa pukkaa jännistä paikoista. Ajohaalarin ollessa auki voi vain todeta suomalaisen miehen tuoksuvan kaikkea muuta kuin kukkaiskedolle punnerrettuaan asbestikalsareissa paripäivää putkeen. Haalarit kiinni niin ei silmiä kirvele niin paljoa että näkee lähtövalot, jotka sammuttuaan antavat lähtöluvan tuohon niin houkutuksia täynnä olevaan ensimmäiseen mutkaan. Järjen voitto oikeasta nilkasta ja pintakaasulla sutien mutka lävitse. Kierros lävitse sen suurempia riehumisia, mitä nyt maalipään yleisörysäpaikassa piti vähän luistattaa ja maalin jälkeen jonottamaan varikolle pääsyä oli äärimmäisen hyvä fhiilis.

Aika parani jälleen pari sekuntia, sijoitus ei. Katseltiin kierros loppuun, pakkailtiin kamat kasaan ja metsästämään Jäälin keskustasta jotain kylmää majoitukseen vietäväksi. Paikallisen marketin pihasta vallattiin neljä ruutua jotta saatiin junamme parkkiin. Kaupasta ulos tultaessa lauma GM-paitaisia äijjänköriläitä kiertää autoa ja räpsii kuvia. Jenkkiautoharrastajat olivat löytäneet meidät. Olivat olleet penkalla katsomassa kisoja, eivätkä olleet katsoneet lähtöluetteloa, kun yllättäen pusikon takaa kuuluikin tuttua V8 möyryämistä, rupesi ajatus käymään katkokävelyä ja liike pysähtyi, kun Mustang suhahti edestä kaasuläppä työasennossa. Juttua jatkettiin majoituksessa vielä iltahämärälläkin, lopulta väsyn viedessä voiton.

Tämä on niin järjetöntä hommaa, että tämän on pakko olla hauskinta hommaa maailmassa! Ajetaan liki 1000km siirtymiä sen takia että päästään ajamaan 12km kilpaa. Lähtisinkö uudestaan? Koska vain!! Future cup sarjaa olisi vielä yksi viikonloppu jäljellä, Levin osakilpailut, mutta lompakon laihdutuskuurin ja sarjatilanteen takia se jätetään väliin ja keskitytään lähikisojen ajamiseen. Missä ja milloin, seuratkaahan ilmoittelua.

Pony Express racingillä oli tätä Oulun viikonloppua koskien kilpailu:

Kilpailu: Voittoina 2kpl kilpurin koeajoa!
-Bongaa kilpurista Future cupin kilpailusta Oulu 27 - 28.7 kaikki autossa esiintyvät yhteistyökumppanit.
-Arvaa oikein Oulun 28.7 sunnuntain toisen kierroksen in-car videon oikea katselumäärä 2.9 klo. 12.00 mennessä.
Kaikki yhteistyökumppanit bonganneiden sekä videokatseluiden määrän oikein arvanneiden kesken arvotaan 1kpl/kummallekin kyseisen kilpurin koeajoa Ford Mustang Owners Clubin syysratapäivillä Räyskälässä 7.9.2013. Ajokortti vaatimuksena. Voittoa ei voi siirtää.
Auto: Ford Mustang GT – 95, 5.0 V8 + Procharger 0.4bar = 450hp. (1.0bar=700hp)
Vastaukset, jotka ovat mukana arvonnassa pitää lähettää 1.9 klo.12.00 mennessä: team@ponyexpress.fi
Voittajille ilmoitetaan henkilökohtaisesti, liitä siis puhelin numero vastaukseen.
Vinkki:
Yhteistyökumppaneista löytyy mm. kuvia / videoita lähettäneitä henkilöitä jotka eivät ole kyselleet korvausta hienosta työstään!