Etusivu
Tiimi
Autot
Kilpailukalenteri
Kisatarinat ja -kuvat
Galleria
Videot
Muu kalusto
Yhteistyökumppanit

Parkanon asfalttisprint 12.8.2012

Nyt kun molemmat kilpurit näyttivät olevan kunnossa FMOC viikonloppu testiajojen jälkeen, intouduttiin ilmoittautumaan Parkanossa ajettavaan asfalttisprinttiin. Ralliponia tulisi puikottamaan Sami Maalismaa jolle auto olikin ennestään tuttu viime vuoden Mänttä Sprintistä. X-Facktor pisti kuljettajansa ruuvaamaan autoa kasaan vielä kisaviikolla ja testiajoa säätöjen jälkeen suoritettiin ammattimaiset kerran korttelin ympäri.

Kilpailuun lähdettiin sunnuntaiaamuna pannullisen verran kahvia kitusissa. Kalusto oli pakattuna valmiina odottamassa enää muonitushuoltovastaava Ellun makoisten eväiden mukaan saamista. Huoltomieheksi koijattu Korhosen Janne kyytiin ja possujunaa cruisaillen kohti Parkanoa. Pelipaikoille päästiin hyvissä ajoin ja tutut rutiinit, kaluston purku, traileri parkkiin ja valloittamaan varikolta teamille huolto paikkaa. Ilmoittautumisen jälkeen survomaan mankelilla Samin kanssa reittiä läpi ja luomaan toimintastrategiaa. Linjat löydettiin mielestämme kuntoon joten pakolliset rallimakkarat kohti ääntä ja odottelemaan omaa lähtövuoroa.

Sami kimpoili meistä ensimmäisenä reitille, välissä lähti yksi vanhakoppa Ekkeri, jonka perään tuli minun lähtövuoro. Escortti kuski oli käynyt aikaisemmin hikoilemassa meidän huoltopaikalla, kun joutuisi lähtemään kahden laatuauton väliin wanhalla rottelolla. Esitimme vahvasti eriäviä mielipiteitä hänen lausunnoistaan. Koitti siis oma lähtövuoro, joka sujuikin suunnitelman mukaisesti aina ensimmäiseen mutkaan asti. Kakkosella irtautuminen mutkasta jatkui kohti ylämäkeä perän tunkiessa rinnalle. Taustapeileissä näkyvä savu sai hieman hellittämään oikeaa nilkkaa ja isompaa pesää kytkiessä pidotkin löytyi juuri sopivasti ennen seuraavaa mutkaa. Nelosella sai hetken soitella nostamatta ennen rautaporteista tehtyä shikaania, joihin osumisesta saisi aikasakkoa 10sek. Sitten herkesi perän lukko toimimasta nopeissa mutkissa. Ainoastaan toisen puolen fillari pyörii tyhjää ja heti, kun auton saa suoraan nappaa lukko kiinni ja pidot on menetetty. Kierros ilman huimisteluita maaliin, jossa Samikin oli jo odottamassa.

Tulostaulu ei hirveästi kehuja jakanut, minä junnujen puolivälissä. Kymmenen sekuntia kärkeen ja palkintosijoillekin neljä sekuntia. Sami toisena, tuloslistan toisesta päästä luettuna. Kaippa sitä tarttis kokeilla ihan kilvanajoa seuraavalla kierroksella. Tauolla riitti ihmettelijöitä Mustangien ympärillä ja pelkästään positiivista palautetta erikoisesta kalusto valinnasta.

Toiselle kierrokselle lähdettäessä katselin jonossa kun Sami irtosi viivasta kaikki lasissa mitä ralliponi pystyi tarjoilemaan. Välistä katosi myös ekkeri horisonttiin jonka jälkeen siirtyessäni lähtöviivalle järjestäjä keskeytti koko kilpailun.

Numero 43 oli ajanut ulos ja on niin kaukana tiestä ettei ole esteenä kilpailulle, mutta järjestäjä haluaa hinata auton pois reitin varresta. Nyt olisi vetänyt leuan rintaan jos Hans-niskatuki olisi sen vain sallinut, sehän oli Sami. Onneksi ambulanssi pysyi tiukasti asemissaan, joten ei siellä ollut voinut pahasti käydä. Välinolla lähti edestä avaamaan reitin ja heti parin minuutin päästä Mustangilla perään. Seuraavaan minuuttiin oli mielessä ainoastaan seuraava mutka, mutta heti maalilipun jälkeen stopilla iski kaikkien arvaamat mielikuvat ympäri pyöritetystä Mustangista. Varikko paikalla ei raatoa ollut, eikä huoltoporukkakaan ollut tilanteesta tietoisia. Kaikkien helpotukseksi hetken päästä Sami kävelikin vastaan täysissä ruumiin voimissa lievästi ”harmissaan” olevan näköisenä.

Radan ensimmäiseen shikaaniin oli tultu nelosella kaikki lasissa ja jarrutuspaikka oli mennyt aavistuksen liian pitkäksi. Hyppäys jarrupolkimelle oli lukinnut etupyörät ja auto muuttunut kelkaksi. Jarru pois ja ensimmäisen esteen väistö onnistui mutta tässä kohtaa iskee uskon puute kuin miljoona tiskirättiä ja hartialukko on tosiasia. Keula edellä vauhdilla ojanpohjalle isojen kivien yli pomppien. Myöhemmin auton pysähdyttyä louhikkoon päävirrat pois ja penkalle miettimään… noh, jokainen voi miettiä miltä vastaavassa tilanteessa saattaa tuntua.

Tuloksissa X-Facktorin aika parani neljä sekuntia mutta sijoitus pysyi samana. Palkintosijaan jäi enää reilu pari sekuntia joten toivoa on auton kilpailukyvystä kunhan saadaan lukko pitämään ja alusta muutoksilla kaikki renkaat pysymään tiessä kiinni.

Ralliponi tarkastettiin heti Hirsilässä nosturilla ja yllätykseksi ainoiksi vaurioiksi löydettiin pahoja jälkiä kaikissa vanteissa, pohjapanssari totaalisen mutkalla ja syylärin alla oleva palkki solmussa. Isänmaata alustan kaikki kolot täynnä. Kyllä nämä laivat kestää!! Missähän kunnossa Starletti olisi ollut vastaavassa ulos ajossa…