Etusivu
Tiimi
Autot
Kilpailukalenteri
Kisatarinat ja -kuvat
Galleria
Videot
Muu kalusto
Yhteistyökumppanit

Parkano SM-sprint 20.7.2013

Kilpailupäivän aamuna tuntui perin oudolta starttailla kotipihasta tyhjän trailerin kanssa kohti kisapaikkaa. Kilpuri oli pari viikkoa aikaisemmin tiputettu Ikaalisiin, Hakala Performancen hellään huostaan. Uusi perävälitys oli viimein rantautunut ison lätäkön takaa tänne länsi-Siperiaan, ilahduttamaan pientä viluista Ford-harrastajaa. Välitys vaihtui 3.73 -> 4.11.

Pajalla vielä ruuvattiin jakkara kiinni, autoa kärrylle ja kolmella ryyd-loikalla kunnanrajan yli oltiin tutulla parkkipaikalla Parkanossa purkamassa kalustoa. Hiukan kävi mietityttään, miten Mustang oli muuttanut käyttäytymistään, sillä koeajot rajoittuivat kärrylle ajoon ja pois. Huolto ajeli kilpurin kanssa varailemaan pilttuuta, kuljettajan jäädessä sovittelemaan lavettia puskaan.

Aamurutiinit menivät notkeasti vanhasta muistista, fillarikin pääsi kiertämään radan pariin otteeseen. Edellisestä kerrasta rataa oli pikkaisen muutettu ajettavammaksi ja pihan kierrossa oli vielä mustat kesäterveiset näkyvissä. Omanikin niistä tunnistin, olivat pisimmät…

Varikolta pääsi seuraamaan sladiaattoreiden voimain mittelöä radan viimeisessä mutkassa oman ajovuoron odottelun lomassa. Varikolla oli melkein kuultavissa kuljettajien hampaiden raivokas purenta toisiaan vasten ennen punaisen maalilipun rentouttavaa ohitusta. Stopilla moni rupesi jälleen hengittämäänkin, pariminuuttisen rypistyksen jälkeen. Viimein koitti oma lähtövuoro, lähtövalot syttyvät, vähän kierroksia ja saman tien lähtövalojen sammuminen aiheuttaa kytkinpolkimen irtautumisen lattiasta V8 murinan tarjoillessa maltillisesti leipää takarenkaille, kunnes kakkosvaihde antaa oikealle nilkan luvan potkaista pohjapeltiä. Murina muuttuu karjaisuksi ja rajoitin puuttuu peliin erotuomarin elkein. Oli aika polkea jarrua, sillä ensimmäinen mutka oli lähestymässä. Vauhti pois ennen sisäkurvin tynnyriä ja yritys tarjoilla vetoa pidon menetystä varten mutkaan. Mutta, takasliksit olivat ottaneet lämmöt haltuun startissa eturenkaiden ollessa vielä kylmät. Kaasun avaus aiheutti puskemisefektin, johon lähestyvä rotvallikivetys pakotti kääntämään renkaat suoraan ja ottamaan iskut vastaan. Auto pysähtyi sopivasti jalkakäytävälle eikä tärsky tuntunut kovin pahalta, tuskin mitään hajosi. Siinä pakkia sorvaillessa sisään auton edessä möllöttää TV-kamerat suoraan päin, ison yleisömassan kanssa. Nyt rupesi hävettämään ja pakeneminen rikospaikalta oli suoritettava nopeasti, sillä itsetunto oli samaa luokkaa kuin päästäisellä nakertaessaan jäistä porkkanaa poikkinaisella hampaalla. Kierros sladitellen maaliin, josta siirtyminen omalle pilttuulle suomalais-ugrilaisia voimasanoja sisältävä lausunto itselleen antaen.

Auton pikainen tarkastus ja todettiin selviävämme ulosajosta parilla nippusiteellä ja poraruuvilla. Aina on hyvä konsti kohottaa auton kiinnostusta jättämällä nokkapelti auki. Vetää puoleensa väkeä kuin Viro ennen juhannusta. Sai siinä monelle sämpylää mutustaessa luennoida autosta ja harrastuksesta. Perävälityksen muutos oli odotettu piristysruiske etenemiseen. Tehoakin oli jostain löytynyt lisää, mutta nyt oli pakko myöntää alla olleiden AVONeiden parhaan pidon olevan maailmalla hiljakseen haihtuvina savuina. Nyt ei parempaakaan ollut tarjolla joten näillä mennään.

Toiselle kierrokselle päätettiin kokeilla lähtöä kakkosvaihteella. Lähtövalon sammuttua sai edelleen tarjoilla imuputkiston huuhtelua maltillisesti sillä perä yrittää heti viivasta rinnalle ja vasta muutaman kymmenen metrin jälkeen pystyy nilkkaa oikaisemaan. Ensimmäinen mutka tulee taas vastaan. Nyt on jarrutus sitä luokkaa, että tekee mieli laittaa vilkku päälle kääntyessä. Kiihdytys ylämäkeen ja nyt saa kepittää vaihteita sisään nopeammin kuin aikaisemmissa kisoissa. Jostain syystä jarrutuspaikat ovat edelleen hukassa, niin kuin ovat olleet koko kauden. Kierros rauhallisesti maaliin ilman suurempia luisutteluita, mitä nyt maaliin tullessa piti polkaista. Olihan siinä kanssa kilvoittelijat katsomassa.

Tuloksissa pari kilpuria jäi taakse, mutta luokkakärkeen oli vielä matkaa kalenterissa mitattava matka. Jospa uudet renkaat, painoa pois, suorakytky, ajamiseen lisää skikulia… Mnjäääh, sehän olisi tosissaan ajamista. Tämä perus verenmaku suussa ajaminen saa riittää. Yhdistelmä kasaan, nokka kohti kotisaunaa ja marsun aivastusta. Oli hieno päivä.