Etusivu
Tiimi
Autot
Kilpailukalenteri
Kisatarinat ja -kuvat
Galleria
Videot
Muu kalusto
Yhteistyökumppanit

Ford Mustang 1996 GTS

Auto ostettiin keväällä 2010, tax free tuontina Suonenjoelta, jossa se oli kerinnyt olla myynnissä jo vuoden päivät. Auton hinta/laatu suhde oli kilpakäyttöön kohdallaan ja samalla vaihdokkina päästiin eroon tontilla olevasta GM-bensasyöpöstä, joten kaupat olivat tosiasia.
Mustang tuotiin luonnollisesti ajamalla kotiin ja jo matkalla ehti tilailla vauhtiosia autoon. Kotiin päästyäni ensimmäisenä varattiin aika kaaripajalle, sekä tilasin AKK:n katsastuskortin, joka sujuikin notkeasti netin kautta. Ilman tuota pientä paperiläpyskää ei pääse ajamaan AKK:n kilpailuihin, kun suunnitelma oli kansallisen rallisprint-kilpailujen ajaminen. Auton saisi rakentaa r.SS-luokkaan hyvinkin vapaasti, mutta kumminkin tarkoitus oli rakentaa rallin r.F-säännön mukaan, koska tällä kilpa-autolla ei ollut päämääränä yleiskilpailujen voitto vaan harrastaminen ja hauskan pito, ei siis tahdottu sulkea ovea mahdollisilta 0-autotehtävistä ralleissa tai ihan rallikilpailujen ajamista Virossa. Rallin ajaminen Suomessa on tehty säännöillä liki mahdottomaksi asettamalla maksimi moottorikoko kolmeen litraan, eikä sn95 mallilla ole FIA-luokitustakaan. Mutta onneksi Harrasteralli ry järjestää AKK:n ulkopuolisia ralleja joihin pystyy osallistumaan myös Mustangilla.

Suunnitelma Mustang sprint autosta ei ollut tuulesta temmattu, vaan jo vuosien haave päästä Mustangilla kurmoottaan puitten väliin. Oli siis hyvinkin selvää miten haave toteutettaisiin, olihan kokemusta kilvanajosta eri lajeissa jo kymmeneltä vuodelta. Tarkoituksena oli pitää auto mahdollisimman alkuperäisen näköisenä ulospäin, eihän ole mitään mieltä ajaa Mustangilla, joka ei näytä ja kuulosta Mustangilta!

Projekti aloitettiin purkamalla autosta kaikki sisältä pois, mukaan lukien koelauta ja tuulilasi. Seuraavana vuorossa oli lattialla olevien alkuperäisten äänieristemassojen poisto, joka kävi näppärästi kuumailmapuhaltimella ja puukolla. Tätä ällistyttävää mönjää poistuikin autosta kaksi ämpärillistä! Turvakaaret suunniteltiin yhdessä Janne Ylösen kanssa ja toteutuksesta hän vastasi hitsarin ammattitaidolla mallikkaasti. Janne loihti tyhjästä todella tyköistuvan putkiviidakon hyttiin, sekä sääntökirjan mukaiset penkinkiinnikkeet, myös repsikan paikalle silmällä pitäen tulevia koitoksia. Kaaret tinattiin koko matkaltaan kiinni koriin A-, ja B-pilareista sekä oviputket kulkemaan kiinni helmakoteloihin tarkoituksena jäykistää alkuperäisenä todella vetelä kori niin, ettei rungonyhdistäjiä tarvita. Kuukauden kestäneen putkien- ja korisaumojen hitsailun jälkeen auto maalattiin sisältä alkuperäisellä sävyllä. Kuvia kaarituksen eri vaiheista voi käy tutustumassa http://www.pumppukaasu.kuvat.fi/kuvat/Ford+Mustang.

Projektin kotiuduttua aloitettiin kasaaminen ja sääntökirjan mukaisten muutosten tekeminen. Tuulilasi liimattiin takaisin paikoilleen, koelauta kevennettiin alun perin 30 kiloisesta alle 10 kg, juurikaan muotoja menettämättä. Suurimman työn teetti tuulilasille tulevat ilmasuuttimet, jotka joutui tekemään lähes uudestaan koetaulun sisälle ilmestyneestä turvakaariputkesta johtuen. Ovipahvit muotoiltiin sopimaan oviputkien kanssa, kun ovien lukitus oli ensin poistettu. Ilmastointi sai jäädä tallin nurkkaan, samoin kaikki auton katalysaattorit. Nokkapellistä ja takaluukusta poistettiin lukitusmekanismit jotka korvattiin pikalukituksilla. Puskureiden takaa poistettiin kaikki painava, mikä ei suoranaisesti vaikuta vauhtiin. Hinaussilmukat rakenneltiin molempiin päihin. Takaluukusta poistettiin bensapumpun kolarikytkin, sekä keulasta ja hytistä kaikki mikä liittyi turvatyynyihin. Alkuperäinen ratti sai väistyä kilpakäyttöön tarkoitetulle mokkaratille. Rattipylväs jouduttiin purkamaan kokonaisuudessaan että rattilukko saatiin poistettua käytöstä. Sähkömuutoksista vastasi Sami Maalismaa sekä Tomi Halkola. Päävirtakaapeli vedettiin sisälle päävirtakatkaisijalle, jota pystyy käyttämään myös auton ulkopuolelta. Mustangin alkuperäinen "virtalukonpohja" aiheutti harmaata karvoitusta erinäisiin ruumiinosiin monitoimisuutensa vuoksi. Ruiskun boksi kävi Pohjanmaalla hakemassa sisuksiinsa uusia satiaisia. Kuskinpaikalle asennettiin FIA-hyväksytty kuppipenkki, 6-piste turvavöineen. Repsikan jalkatilaan tuli 2kg jauhesammutin. Taka-akseliin vaihdettiin tiheämpi 4.56 perävälitys sekä hiilikuitulukkolevyt kiristeltyinä HHP:n Harri Hakalan toimesta. Etupää sai Camber Caster platet ja vahvan pohjapanssarin. Jarrumuutoksia tehtiin etupäähän teräspunosjarruletkut, sekä takalinjan uudelleen rakentelu hydraulisine käsijarruineen. Talvikauden vanteet löytyi EVO-Mitsun alta, 5,5x16".
Ensimmäinen vuosi ajettiin ainoastaan kokemuksesta ja kehiteltiin kalustoa siihen suuntaan, että jatkossa pääsisi jo ajamaan kilpaa!