Etusivu
Tiimi
Autot
Kilpailukalenteri
Kisatarinat ja -kuvat
Galleria
Videot
Muu kalusto
Yhteistyökumppanit

Ford Mustang 1995 GT

Teamin kilpakalusto lisääntyi 04/2012 uudella kilpurilla, kun perheessä ollut 1994 Cabriolet Mustang GT saatiin menemään vaihdossa samanikäiseen GT Mustangiin, jolla oli jo muutama vuosi takaperin ajettu joitain Drifting-kilpailuita. Auto oli ollut aikaisemmin Suomen kilvissä, joten harrastaminen olisi tällä helpompaa ja jopa mahdollisuus saada vielä takaisin tieliikenteeseen.
Auto oli siis jo lähes valmis kilpa-auto. Moottori oli rakennettu kokonaan uusiksi pitäen sisällään täyttä kilpaosaa ja koneen kyljessä komeileva Procharger-merkkinen apukeuhko antoi ymmärtää kasvaneista menohaluista. Vaihdelaatikoksi on vaihdettu Tremec 600, jonka jatkona on Ford Racing alumiinikardaani. Perä oli alkuperäinen 8.8" pitäen sisällään tymäkän lukon. Takajousituksesta löytyy Konin coil-over sekä Maximum panhard-tangon sekä J&M Products putkialatukivarret. Etujousitus on KW:n coil-over tolpat, joista toinen oli valmiiksi poikki. Jarruja autossa toimittaa etupyörissä 13" sekä takana 11,65" levyt. Etuspidlet oli Racecraft valmisteiset, lyhennetyllä kääntövarrella ja 2" pudottavat. Ruiskun ohjauksesta vastaa AEM säädettävä boksi. Pakoputkisto katittomat 2.5" alusta loppuun. Jäähdytystä hoitelee Fluidynen alumiinisyyläri. Etupalkki on vielä vakio, samoin alatukivarret ovat Cobran STD osia. Toistaiseksi.
Autoa aloitettiin rakentamaan purkamalla siitä ylimääräisiä osia pois jotka eivät suoranaisesti vaikuta auton toimintaan. Kun autosta oli purettu kaikki sisusta pois, lasit mukaan lukien vietiin se kaaripajalle turvakaari päivitystä varten. Muutoksista vastasi vankalla ammattitaidolla sama kaveri joka hitsasi meidän edellisenkin Mustangin.
Takaputket sekä kattoputket uusittiin kokonaisuudessaan, lisättiin koelautaputki, etukolmiot pyöränpottuihin ja vinotuet pääkaareen. Penkkien kiinnitykset tehtiin kokonaan uusiksi vastaamaan sääntökirjaa, turvavöiden kiinnityspisteet vahvistettiin ja vyökiinnikkeinä olleet amppelikoukut vaihdettiin virallisiin lenkkeihin. Korisaumoja vahvikehitsattiin. Päälle vielä teamin värit ja auton kasaaminen kotitallissa pystyi alkamaan. Melkoinen romukasa kerääntyi tallin ovelle pelkästään pulteilla kiinni olleista kalikoista joita on turhaan kuskattu autossa mukana. Arviolta 100kg lähti heti kättelyssä ja vielä jäikin tuotekehittelylle varaa poistaa tavaraa. Ehjempi koelauta löytyi Salosta, edellisen ollessa murjottu rälläkällä karuun kuntoon. Lämmityslaite (n. 10kg) sai myös jäädä nurkkaan jolle korvaava tuote löytyi Bilteman hyllystä venetarvikkeista, n. 50g painoinen puhallin. GT:n alkuperäinen nokkapelti vaihtui kevennettyyn Cobra R malliin, ollen korkeampi ja näin istui paremmin paikoilleen painon keventyessä 5kg. Ahtimen imuilman putkistot uusittiin kokonaan, jotta osat saatiin mahtumaan pellin alle. KW:n etutolppa vaihtui ehjään samoin säädettävät tolpan yläpäät. Tehtiin tarvittavat sähkömuutokset, jossa virtalukko ohitettiin kokonaan. Startti ja sytkävirta menivät katkaisijoille, jotta nyt saatiin auto jo sammumaan päävirtakatkaisijastakin. Tuulilasi liimattiin takaisin paikoilleen, takalasi sekä takasivuikkunat vaihtuivat 3mm polycarbonaattisiin. Akku vaihtui takaluukussa puolta pienempään.
FIA hyväksytyt kuskinpenkki sekä vyöt paikoilleen niin autoa pääsi koeponnistamaan.