Etusivu
Tiimi
Autot
Kilpailukalenteri
Kisatarinat ja -kuvat
Galleria
Videot
Muu kalusto
Yhteistyökumppanit

Saukkolan EK. 8.9.2017

Vauhdin Maailma-lehti oli meihin yhteydessä jo keväällä, kysellen mahdollisuutta koeajaa Mustang soralla. Tiedustelu tuli pahimpaan mahdolliseen aikaan jolloin soratiet routivat kuin halkeamassa oleva kulmahammas. Sovittiin lehden koelentäjän, J.J Lehdon, suorittavan kurmootukset myöhempänä ajankohtana, kunhan tienpinta tavoittaisivat jälleen kiinteän olomuodon. Yllättäen ja odottamatta matkaan tuli jälleen kerran muuttujia. Testipilotilta ei ajelut menneet ihan putkeen, ja siirtyminen koeajamaan kotimaista sairaanhoitopalvelua johti siihen, että jouduttiin tyytymään vain kaksinkertaiseen rallin maailman mestariin, Marcus Grönholmiin.

Nyt rupesi jo kotitallissa puntti tutisemaan. Rallin täydellinen pro-luokan kuljettaja ajaisi kotitallissa kokoon parsittua harrastelaitetta suljetulla soratiellä lappu lattiassa. Tämän mielipiteen me haluamme todellakin kuulla! Paikaksi sovittiin Lopella sijaitseva Saukkolan Ek-niminen ralliautojen testaukseen erikoistunut entinen maatila. Nyt oli hankittava jostain tuoreempia sorapyöriä, noille vanhoillehan nyt nauraa jo harakatkin. Pyörät löytyi Rajalan Mikolta, vielä kun autosta lapioitiin menneitten kapinoiden sorat pois ja vähän spreimaalilla meikkailtiin pahimpia kolhuja piiloon alkoi raastava odotus. Mieli teki kuuluttaa maailmalle tapahtumasta, mutta se olisi saattanut aiheuttaa pienoisen Mustangkansanvaelluksen paikalle. Huulta purren päätettiin pitää mölyt mahassa.

Pari päivää ennen H-hetkeä vatsa täynnä perhosia, ei niitä kivoja keltaisia vaan mitä lie lepakoita. Jännitti melkeinpä enemmän kuin ensimmäiseen ralliin lähtö. Kuitenkin se haukkuu Mustangin surkeimmaksi kilpuriksi, ikinä. Kuitenkin auto porsii jo alas trailerilta ajettaessa, onhan se toiminut täysin moitteetta vähän jo liian kauan. Kestääkö F350 perille saakka, ja kaikkia muita fiksuja mietteitä.

Koeponnistuspäivän aamuna reissuun lähti Malisen perheen lisäksi Mikko Rajala huoltoon sekä Harrasterallin pj Marko Riihimäki. Perille päästiin, eikä F350 kiukutellut yhtään. Päähenkilön paistatellessa kameroiden salamavalojen välkkeessä, toimittajan pommittaessa meitä helpoilla kysymyksillä, vastailimme kiperillä vastauksilla. Menemättä sen enempää likaisiin yksityiskohtiin, ruvettiin esittelemään päähenkilöä Bosselle. Ensimmäinen plussa tuli auton väristä. Toinen kehu tuli sisätiloista. Tämä pituisekseen pitkä mies sai Mustangissa jopa jalat suoraksi. Sekunnin murto-osan ratin asento aiheutti murjotusta, kunnes kerrottiin sen olevan säädettävissä. Tästä tuli iso plussa. Tiedustelimme Bossen aikaisempaa kokemusta Mustangeista, eikä sitä löytynyt lainkaan. Nyt ollaankin poksauttamassa Mustang-neitsyttä, jolloin tämä kokemus tulee määrittelemään Mustangin ikuisiksi ajoiksi kuljettajalle.

Bosse astui ajohaalarinsa sisään ja suuntasi Mustangin soraränniin. Yritimme ohjeistaa B-juniorin lisenssillä WRC-lisenssin omaavaa, miten autoa ajetaan. Tiepohja on ottanut itseensä koko kesän syys-säästä ja pinta on kuravelliä joka tukkii sorapyörät ja auto liitää vellin päällä kuin hydrokopteri Texasin kaduilla. Kuljettajalta loppuu tiukkoihin paikkoihin usko laskettaa kolmosella, ja kakkosella vauhti tumppaa kuin seinään. Olosuhteet eivät ole nyt suotuisat kokeilla Mustangin lopullisia ajo-ominaisuuksia ja Bosse suuntaa Mustangin varikolle antaakseen tuomionsa kilpurista. Vaihdekeppi on kamala, se on liian pitkä, vaihteiden vaihto ei ole mitenkään kilpurimainen. Takajousitus. Iskunvaimentimet täysin riittämättömät rytkyissä, kaipaavat suurta huomiota. Jousitus pääsee rytkyissä pohjaamaan. Sama vika esiintyi jo Escort mk1-2 malleissa. Lattiapeltiä pitäisi nostaa perämurikan kohdalta. Tarvittaviin toimenpiteisiin jousituksen kanssa ryhdytään kun jouetaan. Vaihdekepukassa ei ole kilpailu tilanteessa mitään vikaa, Se on korkeutensa puolesta lähellä rattia ja ajovaihteet 3-4 ovat suoralla linjalla keskenään.

Sitten tulee soitto penkalla olevalta lehtikuvaajalta, lisää kierroksia, lisää kuvia. Bosse suuntaa takaisin reitille, tällä kertaa kauden 2018 harrasteralli sarjassa kartturin penkkiä Mustangissa kuluttava Kirsi kyydissään. Nyt rupeaa jo auto istumaan hanskaan ja eteneminen tapahtuu vääntöön luottaen. Ruopii, on eniten kuultu kommentti päivän aikana. Ura ei tiellä puhdistu mihinkään eikä vauhtia pysty vieläkään nostamaan. Sladit ovat siitä huolimatta pitkiä ja näyttäviä. Tuotetta on ilmassa kuin keväisin jyväjemmareiden lietteenlevityskärryn takana.

Varikolle saapuessa miehen kasvoilta ollaan havaitsevinaan pikkupoikamainen virnistys. Tuomio: Mustang on ralliautona kokonaisuutena ihan jees. Auto pakattiin trailerille, ja suunnattiin loppuhöpöttelyihin kahvipöydän ääreen. Vaatteet on samassa kuravellissä missä Mustang on katosta lattiaan. Kuraa on ihan joka paikassa, auto on juurikin sen näköinen kuin parvi ripuloivia lentäviä lehmiä olisi suorittanut ylilennon paluumuuttajina kohti etelää. Vauhdin Maailma lehti julkaisi tapahtumasta oman hienon juttunsa 22.9 ilmestyneessä lehdessä. Jännitys laukesi, Mustang ei.