Etusivu
Tiimi
Autot
Kilpailukalenteri
Kisatarinat ja -kuvat
Galleria
Videot
Muu kalusto
Yhteistyökumppanit

Tammisaari Sprint 24.4.2011

Reissuun lähdettiin jo lauantaiaamuna pitkän siirtymän takia. Mukaan pakattiin normaali rallin huoltokamat, ei niinkään kilpuria varten vaan tarraviritettyä STW:tä silmällä pitäen. Lämmin päivä näytti aiheuttavan veturille pienoista lämmön nousua, mutta pysyvän alle hälyyttävän, kun ajeli kiltisti 80-90 nopeuksia. Olihan tiedossa pelkkää alamäkeä koska Orivesi on öpaut 100m korkeammalla kuin Tammisaari.
Lohjalle asti päästiin notkeasti, kunnes posahti ja höyrypilvi nousi nokkapellin alta. Ylävesiletku oli päättänyt maallisen vaelluksensa. Mukana ei tietenkään varaletkua, vain kannukaupalla vettä. Vieressä ollut soramonttu kiilsi tyhjänä, ei yhtään romuautoa?!?! Siispä yhteyttä paikalliseen FMOC:n alueyhteyshenkilöön jospa löytyisi apua. Kaveri kiitää paikalle naaruriltaan anastamalla autolla mukanaan matkahuollon säkki täynnä letkun pätkiä. Leikkaa-liimaa-askartele ja uusi mallia CCCP ylävesiletku on valmis kahdella jatkolla.

Matka jatkui ja kisapaikalle päästiin. Kilpuri saatiin kisakatsastettua jo lauantai-iltana sekä varailtua huoltopilttuu, jonka jälkeen etsimään majoitusta Tammisaaresta. Hotelli löytyikin aivan kylän keskeltä, yksikerroksinen -60 luvulla rakennettu, alkuperäisessä kunnossa oleva retromajoitus. Seinät paperinohuet, sängyt varmasti sieltä rakennusvuodelta, terassilla oli kylmä, kaikki molottaa vasenkätistä. Vastaanottoneiti oli kuin blondi suoraan hallivuurin elokuvista ”swiidish eks stuudentti” Kysy mitä vaan, vastaus oli ”JÅÅÅ?!?”

Sunnuntaiaamun raivokkaan aamupalan jälkeen takaisin kisapaikalle ilmoittautumaan ja kävellen kisareittiä läpi, koska munamankeli ei tällä kertaa mahtunut mukaan matkaan. Öljytynnyreistä tulevat shikaanit eivät olleet vielä paikoillaan, eivätkä olleet ilmestyneet paikoilleen vielä juuri ennen kuljettajakokoustakaan. Nooh, eiköhän ne sieltä vastaan tule kisassa. Paikalla oli vapaaehtoinen punnitus, johon totta kai piti musse taluttaa. Kokonaistulos 1406kg, hiukka olisi tasotettavaa, kun etupäähän 827kg ja takapäähän 578kg.
Ensimmäinen kierros tuli ajettua rataa ja renkaita tunnustellen, olihan reeniä takana takana slikseillä kokonaista 0m. Edelle lähtenyt Escort oli poistunut maisemaan ja tuplakeltaisten lippujen takia sain uusintakierroksen. Nyt tuli jo jarrutuspaikkoja säädettyä lähemmäs oikeaa paikkaa ja ajasta lähti sekunti pois. Viimeinen kierros tulikin sitten ajettua jo täysillä, mitä nyt yhtä vaihtomissiä ja parissa kohtaa liian aikaista jarrutusta lukuun ottamatta tuntui menevän kohdalleen. Ajasta lähti taas sekunti pois.
Luokkakärkeen, niihin oikeisiin kilpureihin, jäi matkaa 12sek, mutta jäipähän yksi bemari taakse.
Kotimatkalle lähdettiin siihen loppumattomaan ylämäkeen. Linnatuulessa pysähdyttiin tankkaamaan ja tarkisteleen STW:n neste tilanne. Flektien pyöriessä huomasin, ettei ilma liiku mihinkään...? Joku edellisistä omistaja oli asentanut puhaltimet syylärin molemmin puolin ja laittanut puhaltamaan ne toisiaan vastaan. Nerokasta! Kummasti rupesi lämmöt pysymään kurissa, kun vaihtoi toisen napaisuuden.